Curierul Zilei - Montura de pescuit crap la distanţă
PRIMA PAGINA arrow sport arrow sport arrow Montura de pescuit crap la distanţă
 Publicitate pdf
Montura de pescuit crap la distanţă
(0 voturi)
Saturday, 24 August 2019

Curierul zilei vă prezintă tehnicile de pescuit

Montura de pescuit crap la distanţă

Curierul zilei şi-a propus să vină în sprijinul pescarilor sportivi din judeţul nostru, iar în fiecare săptămînă vă vom prezenta cîte o baltă de pescuit din Argeş, şi nu numai, tehnici de pescuit la diverse specii de peşti, nade, momeli şi monturi pentru prinderea acestora, reţete culinare pe bază de peşte şi cele mai importante legi în vigoare privind pescuitul sportiv. Pentru o partidă reuşită este nevoie să fiţi cît mai bine informaţi despre specia de peşte pe care o vizaţi şi să folosiţi exact ce trebuie pentru a prinde adevărate capturi. În această săptămînă, vă vom prezenta montura de pescuit la crap la distanţă.

Materialul a fost realizat de Cristi Rudeanu pentru crap24.ro, unul dintre cele mai bune site-uri de pescuit la crap din România. Cristi Rudeanu este membru fondator al clubului de pescuit Carping Club, pescar sportiv cu numeroase cupe şi medalii câştigate în concursuri interne şi internaţionale de pescuit la crap. Cu un palmares care include titlul de vicecampion mondial, Montargil – Portugalia 2004, în echipă cu Sorin Rudeanu şi vicecampion al României în 2010, Cristi este unul dintre cei mai titraţi pescari de crap din România.
Mai mereu în istorie, descoperirile importante s-au făcut fie din greşeală, fie în momente de plictiseală supremă, dublată de inspiraţie strălucitoare. Long Carping Rig, montura pe care v-o prezentăm aici, are, la rândul ei, o istorie simpatică. Naşterea ei s-a produs în două etape extrem de diferite ca desfăşurare şi rezultate: etapa a II-a a CN din 2009, de la Dârvari, şi etapa a II-a a CN din 2010, de la Doripesco. Fără a avea pretenţia că facem istorie, suntem convinşi că, în anumite condiţii, ea ar putea să vă îmbunătăţească semnificativ randamentul la pescuit.
Montura descoperită la un concurs ratat
Nu credeam că-mi voi aminti vreodată cu relativă plăcere despre un concurs de pescuit cu desăvârşire ratat. Mai ales când e vorba despre o etapă de campionat naţional, în care aveam nevoie de un singur crap de 1,5 kg pentru a accede în etapa următoare, crap ce s-a încăpăţânat să apară în cele trei zile de aşteptare. Am pescuit alături de Mihai Preda şi am încercat, în zadar, tot ceea ce cunoştinţele şi imaginaţia ne-au permis pentru a reuşi capturarea unui peşte punctabil. Nu am avut însă nici măcar o prezentare, singurele semne de viaţă din partea crapilor fiind rare sărituri în malul opus, aflat însă la o distanţă ce nu putea fi atinsă nici măcar în vis. Având, aşadar, timp berechet, am încercat să găsesc o soluţie pentru a plasa o montură cu săculeţ solubil (încercasem şi izolat, dar degeaba) la o distanţă cât mai mare.
Altfel spus, voiam să mă apropii cât mai mult de zona în care văzusem ceva mişcare. N-am să înşir aici toate trăznăiile încercate, dar am să expun concluzia: principala condiţie ca montura pe care o căutam să zboare foarte mult este coliniaritatea elementelor componente. Plumb, cârlig, momeală şi săculeţ solubil, toate trebuiau sa fie perfect aliniate.
Cu ce am găsit prin genţi, cutii şi cutioare (nişte anouri mai mari şi agrafe rapide) am reuşit să bricolez varianta iniţială a acestei monturi, astfel:
– am confecţionat o montură folosind cel mai mic vârtej pe care l-am avut la dispoziţie
– am tras un opritor de silicon pe înaintaş
– am introdus înaintaşul prin vârtejul monturii şi printr-un al doilea opritor de silicon, obţinând un fel de montură helicopter
– la capătul înaintaşului textil am pus un anou mare
– unui plumb cu vârtej i-am ataşat o agrafă rapidă, de care am prins un alt anou mare
– între cele două anouri am legat o bucată de monofilament, cu o lungime de aproximativ 15 cm
– am făcut un săculeţ de PVA cu 4 boiliesuri de 18 mm (lungimea săculeţului era de aproximativ 8 cm), fără a-l înnoda la capete
– am legat capetele libere ale săculeţului de cele doua anouri
– am trecut firul de păr prin unul  dintre cele 4 boiliesuri şi am pus opritor
Aceste eforturi au avut ca rezultat faptul că săculeţul solubil făcea legătura între înaintaş şi plumb, iar toate elementele acestei monturi erau perfect coliniare. L-am chemat pe arbitrul şef, Adrian Zarguzon, care a admis că montura este regulamentară, permiţând eliberarea peştelui în cazul ruperii firului. Rezolvate fiind, aşadar, atât aspectele teoretice cât şi cele regulamentare, am trecut la proba practică, probă care a întrecut orice aşteptări. Am reuşit să trimit montura la distanţe mult superioare celor reuşite anterior cu orice altă montură care includea săculeţ solubil. Din păcate, asta nu ne-a ajutat să prindem vreun crap, ceea ce ne-a plasat primii sub linia ce separa „absolvenţii” de „repetenţi”. Şi, cum de eşecuri nu-i place nimănui să-şi amintească, odată cu cu acest concurs am dat deoparte şi montura cu pricina.

A dat rezultate la Doripesco

Mi-am reamintit de ea un an mai târziu, în ultimele 24 de ore ale etapei de la Doripesco, într-un context total diferit. Atunci, fiind în echipă cu Silviu Florescu, aveam un avans considerabil faţă de celelalte echipe din sector şi o frecvenţă a capturilor ce ne-a permis o oarecare relaxare. Cum Silviu este un împătimit al pescuitului la distanţă, subiectul revenea des în conversaţiile noastre, iar când am văzut în trusa lui anourile de la Solar (agrafe speciale pentru saci solubili, care au ataşat un anou de forma unei pere) conexiunea s-a făcut cu uşurinţă. Cum din descrierea verbală a acestei monturi e greu să priceapă cineva ceva, am meşterit la repezeală una, folosind anourile amintite. Spre încântarea lui Silviu, care a avut onoarea să o lanseze, montura s-a dus şi s-a tot dus. Foarte departe! Spre deosebire de precedenta ocazie, acum am capturat de la prima încercare un crap de 6 kg, lămurindu-ne că montura ştie şi să prindă peşte, nu doar să zboare. De aici încolo, Silviu este cel care s-a ocupat de îmbunătăţirea acestei monturi până la forma sa actuală, motiv pentru care l-am invitat şi pe el să v-o prezinte. Un singur lucru doresc vreau să mai adaug: dacă aveţi ceva de îmbunătăţit, sau pur şi simplu vreo nedumerire în ceea ce priveşte aspectele tehnice ale pescuitului la crap, nu vă mai bateţi capul.

Se pretează pentru distanţe mari

Silviu Florescu: „Aşadar, chiar dacă prietenii îmi spun că sunt cam “nebun”, pentru că am tot felul de idei ce ţin de domeniul SF (poate fi şi de la Silviu Florescu, nu?), la genul acesta de montură nu m-aş fi gândit niciodată. Nu credeam că plasa săculeţului solubil poate să reziste la forţa de întindere din timpul lansării. La prima încercare, sceptic fiind de fel, am aruncat cu frică. Uimit de distanţa atinsă, am scos, am pus alt săculeţ şi am lansat în forţă. Cred ca s-a dus cam 140 m. Mai mult. Am prins şi peşte. Era clar: ideea era bună, montura trebuia îmbunătăţită şi simplificată în acelaşi timp. În primul rând, săculeţul trebuia să fie conic spre capete, pentru a fi cât mai aerodinamic. Aşa că am ales unul cu diametrul mic, am făcut nod şi am introdus un boilies mic de 10 mm, apoi unul de 14, două de 18, iar unul de 14 şi, în final, unul de 10 mm. Am îndesat puţin şi am făcut nodul final. Rezultatul, o “frumuseţe” de săculeţ având aceeaşi formă cu cea a plumbului.

Ce trebuie să conţină montura

Următorul pas a fost mutarea punctului de prindere a forfacului. Pentru că la montura elicopter preînţeparea este mai puţin eficientă, m-am gândit să ataşez ansamblului un vârtej cu agrafă rapidă pe care eu îl folosesc atunci când vreau sa pierd plumbul în dril. Am schimbat inelul metalic de siguranţă al agrafei cu unul de cauciuc, iar forfacul l-am prins de una dintre sârmele acesteia. În funcţie de cât de repede vreau să pierd plumbul, introduc varnişul mai mult sau mai puţin, ori jonglez cu lungimea lui. În dril, sau în caz de agăţătură, ochetul plumbului alunecă înspre varniş, eliberând peştele de greutate. Deoarece şi forfacul şi plumbul erau acum ataşate de un vârtej, le-am înlăturat pe cele ale anourilor speciale pentru săculeţi. La rândul lor, anourile speciale au suferit şi ele o mică modificare: le-am îndoit vârful cu patentul, cam la 45 de grade, pentru o mai bună coliniaritate. Concluzionând, montura este acum formată din:
– două anouri speciale pentru săculeţ, legate între ele cu un monofilament gros ori textil lung de 15-20 cm
– o agrafă rapidă cât mai mică, ce face legătura între una dintre anourile speciale şi vârtejul rapid
– un vârtej rapid de care se atașează forfacul cu cârlig şi plumbul
Ca o paranteză, am simplificat montura iniţială, cea de tip elicopter, înlăturând vârtejurile anourilor speciale şi agrafa rapidă dintre plumb şi anoul special inferior (mi-am confecţionat plumbi care au vârtejul cu anou încorporat). E acceptabilă şi varianta asta pentru că e mai simplu de asamblat, dar preînţeparea peştelui este mai slabă, nu se pierde plumbul, iar vârtejul forfacului “flutură” prin aer, luând din distanţă.
Pentru o stabilitate mai mare şi o frecare cu aerul cât mai mică, se poate introduce cârligul în săculeţ şi bandajarea întregii monturi cu bandă solubilă, de la anoul superior până la plumb. Este o muncă migăloasă dar poate aduce câţiva metri în plus, atunci când e nevoie. Dacă nu vreţi s-o faceţi, se mai poate rigidiza prin introducerea unui varniş de cauciuc sau tub termocontractabil peste piesele dintre plumb şi anoul inferior. În săculeţ se poate pune orice, cu condiţia să nu-i afecteze rezistenţa; bile tari sau solubile, întregi sau sparte, pelete, ground bait etc. Pentru a atinge o distanţă cât mai mare, este de preferat să fie cât mai mic în diametru şi în lungime. E bine să presăm cât mai mult şi să-l modelăm apoi. Important este să nu uităm care, din cele introduse în săculeţ, este momeala prin care vrem să trecem croşeta pentru a trage firul de păr. În cazul în care fundul apei este nămolos, e bine ca momeala de cârlig să fie pusă cât mai sus în săculeţ. De obicei, după lansare, eu pun stop pe tambur înainte ca montura să atingă apa. Astfel, plumbul se înfige mai puţin în nămol şi sunt sigur că momeala rămâne la suprafaţă. N-ar fi un impediment nici dacă montura s-ar îngropa, pentru că peştele scormoneşte oriunde, dacă simte hrana. E doar pentru o prezentare mai vizibilă. Cam asta a fost contribuţia mea la montura lui Cristi, căruia îi mulţumesc pentru prezentare. Oricum, din punctul meu de vedere, nimic nu-i perfect şi de neînlocuit. Aşa că, în articolele viitoare, poate vă vom prezenta şi alte SF-uri.
P.S. Chiar dacă pescuitul la distanţă mare este spectaculos şi “la modă”, gândiţi-vă că peştele poate trece şi pe sub lansetele voastre, la un metru de mal. A putea să lansezi departe este doar un avantaj, dar nu este întotdeauna soluţia câştigătoare.
M.D.

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume:
Comentariu:

Cod:* Code

Vizualizari: 360

Fii primul care comenteaza articolul

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

embedgooglemap.net

******* Hotel ILA - telefon: 0747943375 *******

CurierTV - Televiziunea sufletului tau!