Curierul Zilei - Cum ar putea funcţiona transportul metropolitan
PRIMA PAGINA arrow social economic arrow stiri social economic arrow Cum ar putea funcţiona transportul metropolitan

*** Locuinţă distrusă de foc, la Boteni      *** Se recalculează pensiile anticipate parţiale      *** Elevii s-au plîns de dificultatea temelor      *** 978 de piteşteni primesc ajutor de încălzire      *** Contract pentru reabilitarea străzii Dîrzului      *** Pregătirile de 1 Decembrie, aproape de final      *** Este focar de varicelă la Şcoala 19!      *** Patron şi angajaţi, răniţi      *** Percheziţii la puşcărie      *** Afacerist acuzat de ultraj      *** Şapera şi Corpodean înfruntă Italia şi Olanda!      *** Penalti refuzat Mioveniului!      *** Liga a IV-a, etapa 13      *** Liga Campionilor, etapa 5      *** „Cel mai frumos copil din Argeş“!      *** Fuego, în spectacol la Davila!      *** Două premii pentru trupa Starfix!     

 
Cum ar putea funcţiona transportul metropolitan Imprimare E-mail
(2 voturi)
marţi, 12 septembrie 2017


Cum ar putea funcţiona transportul metropolitan

 

Primaria Piteşti a oprit, de la 1 septembrie, tran­s­­portul către comu­ne, pentru a intra în lega­litate. Reprezentanţii Pri­măriei şi reprezentanţii CJ dau exemplul trans­por­tului metro­politan de la Alba Iulia, singurul func­ţional din ţară. Aces­ta se realizează însă în cadrul unei Aso­cia­­ţii din care Consi­liul Judeţean nu fa­ce parte. Este vorba de Asociaţia Intrercomu­ni­tară de Dezvoltare de Transport Local (AIDA-TL), unde operator este, în urma licitaţiei, Socie­ta­tea de Transport Pu­blic Alba Iulia. Vă pre­zen­tăm mai jos care ar fi siste­mul în care pot func­ţio­na, modern, trase-ele me­tropolitane cu autobuze.    


Asociaţia AIDA-TL a fost formată din 2012, după 4 ani de discuţii şi e formată, pe lîngă Alba Iulia, din comunele Ciugud, Sîntimbru, Ighiu, Cricău, Galda de Jos şi Întregalde, însumînd o populaţie totală de 90.000 de locuitori (Alba Iulia avînd doar 63.500). Ideea a aparţinut primarului de Ciugud, care a luat modelul din Nantes - Franţa.  „AIDA-TL“ nu are însă exact aceeaşi componenţă cu „AIDA“ simplu: din Asociaţia omoloagă Zonei Metropolitane Piteşti fac parte şi comunele Meteş şi Berghin, care lipsesc însă din Asociaţia pentru transport, unde e prezentă însă în plus comuna Întregalde.
Biletele, care se cumpără pe un card, sînt diferenţiate pe 7 zone de transport şi sînt valabile pentru o perioadă de timp, indiferent de numărul liniilor schimbate. Zona 1 o reprezintă oraşul Alba Iulia, unde un bilet valabil o oră, pe orice combinaţii de linii, costă 2,5 lei. Preţurile cresc odată cu distanţele acoperite: pentru zonele 2 şi 3 costă 4,5 lei, pentru zona 4 costă 5 lei, pentru zonele 5 şi 6 preţul, pentru 90 de minute, este de 6,5 lei, respectiv de 7 lei, iar pentru zona 7, cea mai îndepărtată, biletul costă 10 lei şi e valabil 120 minute. Din zona cea mai îndepărtată circulă, de altfel, spre oraş, doar două curse în timpul săptămînii, la ore potrivite pentru navetişti, iar abonamentul lunar costă 250 lei (pe toate liniile). Pentru zona 1 (doar oraşul), abonamentul lunar costă 75 lei. Persoanele cu handicap, veteranii, foştii deţinuţi politici şi revoluţionarii au gratuitate, pe toate zonele, conform legii, dar pentru zona 1 (orăşenească) circulă gratuit şi pensionarii şi şomerii - pentru călătoriile metro­-po­litane aceştia trebuie să îşi cumpere bilet sau un alt abonament.
Biletul este validat cu un sistem care verifică prin GPS poziţia şi încadrarea călătoriei în diferitele zone tarifare.

Comunele, nemulţumite

Succesul este evident: transportul cu autobuze în zona metropolitană fiind printre cele mai performante, societatea (STP) Alba Iulia fiind cîştigătoare a mai multe premii naţionale şi europene în domeniu, pentru calitatea serviciilor. Programul este funcţional, sistem de ticketing e integrat, cetăţenii sînt informaţi, cu un site bine făcut. Staţiile sînt anunţate vocal şi prin panouri de afişaj, autobuzele sînt confortabile, există inclusiv unul supraetajat, care pe vreme frumoasă circulă descoperit. În autobuze, călătorii au acces şi la internet wireless, iar biletele se pot cumpărate şi prin SMS, pe lîngă automate, chioşcuri, şoferi şi alţi vînzători.
Numărul călătoriilor a crescut, iar călătorii au o libertate de mişcare, condiţii mai bune de călătorie, un sistem tarifar unitar şi avantajos (înainte, ei mergeau doar pînă la autogară, şi pierdeau timp şi bani ca să ajungă acolo unde îşi doreau). Pentru municipiu, avantajul constă şi în numărul mai mic de maşini care ocupă străzile la ore de vîrf, precum şi în noxe mai puţine. Pentru funcţionarii de la Primăria Alba Iulia, Asociaţia pe transport funcţionează parcă de cînd lumea. Ţin totuşi minte că „a durat ceva pînă cînd a fost aprobată de consiliile locale membre“, după cum ne-a spus un funcţionar al municipalităţii. Proiectul, început în 2012, a fost semnat pe 6 ani, şi, deşi teoretic, nu ar trebui să existe motive, există totuşi riscul să nu fie continuat. Se pare că, pentru comune, acest gen de civilizaţie e un lux. La finanţarea societăţii participă fiecare localitate, prin contribuţii şi cotizaţii. (de pildă, în 2014, Alba Iulia a plătit 14,5 milioane, iar comunele, între 7 mii şi 27 mii). Pe lîngă aceasta, se mai plăteşte şi cotizaţia în funcţie de numărul de locuitori (în ultimii ani, 1 leu/persoană/an). Şedinţele în care consilierii aprobă sumele sînt uneori cu scîntei, mai ales pentru cota de contribuţii (compensaţia pe care fiecare localitate o alocă pentru serviciile primite, adică partea de cheltuieli neacoperite ale operatorului de transport, pentru cursele din comună). Primarilor fie nu le place sistemul de calcul şi faptul că nu îl pot negocia, fie pretind reducerea cheltuielilor operatorului şi aşteaptă ajutor de la CJ. Unii au spus că au crezut că vor plăti doar subvenţiile legale, pentru veterani, dar sistemul de calcul îi pune în faţa faptului împlinit şi li se repartizează cîteva miliarde, pe care nu şi le permit. Chiar dacă autobuzele circulă arhipline (oamenii stau în picioare şi la 90 km/h, ceea ce e periculos), totuşi se pare că sistemul nu e rentabil, de aceea, dacă nu li se reduc drastic contribuţiile, comunele ameninţă că ies din Asociaţie, iar oamenii preferă „rechineala“ şi descurcarea pe cont propriu.
Călin Popescu

Vizualizari: 1498

Comentarii (3)
12-09-2017 19:50
 
Realitatea trista este ca oricate prostii ar face PSD ciuma rosie in Arges tot ei vor fi votati.
Vizitator
 
Geo
12-09-2017 10:05
 
In Pitesti si zonele limitrofe sunt numai primari psd-isti. Chiar atat de incompetenti sunt incat nu gasesc o solutie sa bage autobuzele care erau inainte spre Stefanesti, Bascov, etc? Sau le e frica de faptul ca pierd spagile din licitatiile cu firmele de maxi-taxi? Sa le fie rusine ca lasa lumea pe jos, copii, batrani, invalizi....
Vizitator
 
gigi
12-09-2017 08:31
 
Acolo e Alba Iulia, mai la vest , aici e Pitesti in sudul rosu.. Cum ar mai face partidul si oamenii lui bani dc toate ar merge snur.. Nu mai bine bagam niste firme de maxi taxi care sa cotizeze la mai marii zilei?
Vizitator
 
cris

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Nume:
Comentariu:



Cod:* Code

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Precedent   Următor >

 



CurierTV - Televiziunea sufletului tau!
Intrebarea Curierului
 

căutare personalizată

Horoscop zilnic

Google Analytics






















Sfinții zilei

Zi record

Vin, 17.11.2017

--- 5.134 vizitatori unici ---

 
 




 

Ghid TV

Mersul trenurilor

Flag Counter