Curierul Zilei - Renault, victima războiului rece franco-american
PRIMA PAGINA arrow Social Economic arrow Renault, victima războiului rece franco-american

*** Încep reparaţiile la podul barajului Prundu     *** Profesorii ameninţă cu greva!     *** Cupluri premiate de primarul Ionică!     *** Sistem de supraveghere video în staţiile ITP      *** A abuzat o copilă de 9 ani     *** Elev în clasa a VIII-a, prins cu droguri     *** Agresorul preşedintelui UNPR Rucăr, condamnat      *** Primar, prădat de un rucărean     *** Fetiţă în clasa I acuzată de agresiune     *** Inspectorul ANAF, demis că se uita la filme porno     *** Olimpicii, premiaţi la Primăria Piteşti     *** Concursul „Piteştiul meu“ şi-a desemnat cîştigătorii     *** Carte despre China, lansată la Mioveni      *** Filarmonica Piteşti împlineşte 11 ani!     *** Zaharia şi Cheru, campioane europene     *** Liga I play-off etapa 10, play- out, etapa 11     *** Gol la primul meci din 2018!     *** Condiţii noi pentru Liga a II-a, pentru Mioveni şi FC Argeş     *** Trei medalii la CM de Kick Box!     *** CS Dacia, în grupă cu Constanţa şi Slatina    

 
Renault, victima războiului rece franco-american Imprimare E-mail
(1 vot)
luni, 14 mai 2018


Renault, victima războiului rece franco-american


Cu preţul unui război rece cu SUA, francezii îşi apără investiţiile riscante pe care industria lor auto le-a făcut pînă în prezent în Iran. Renault se află în prima linie a conflictului de ordin comercial care se arată la orizont. Compania franceză pre­zentă şi la Mioveni va trebui să facă faţă unor probleme serioase de management în următoarele luni, împreună cu alte companii franceze.    

Preşedintele SUA, Donald Trump, a ieşit, zilele trecute, din acordul pentru controlul programului nuclear iranian, semnat în 2015, alături de Franţa, Marea Britanie, Rusia, Germania şi China. Acordul ridica parţial sancţiunile impuse în 2012, ceea ce a permis marilor investitori europeni să încheie contracte importante. Iranul caută să obţină acum o formă a acordului fără SUA, caz în care companiile europene ar putea fi supuse sancţiunilor americane drastice dacă vor continua colaborarea cu Teheranul.
l România ar avea de pierdut foarte puţin: doar eventuale exporturi de maşini Dacia sau piese spre uzina concurentă din Iran, şi, în plus, eventuale exporturi agricole autohtone, pe care acum oricum nu le are. Este însă la mijloc într-un joc care o depăşeşte, între aliaţii de pe cele două maluri ale Atlanticului: avem nevoie şi de investiţiile franco-germane, dar şi de securitatea americană, în această zonă.
l În prezent, grupul auto francez PSA deţine 30% din piaţa auto iraniană, unde vinde 450 mii de maşini pe an. Citroen producea acolo încă din 1968 - e drept se fabrică la ei mai ales modele vechi, ieftine şi uşor de reparat, precum Peugeot 405 sau 206. În 2012 s-a restras, la presiunea aliatului de atunci, General Motors, pentru a se alinia sancţiunilor americane. A semnat însă o investiţie de 400 milioane euro, pentru o uzină unde să se fabrice modele Peugeot 301, 208 şi 2008, (200 de mii de unităţi) şi 300 mililioane, pentru Citroen C3 (150 mii de unităţi anual).
l Grupul Renault n-a părăsit niciodată complet Iranul, unde producea în anii ‘70-‘80 modelul R5. Acum deţine acolo aproape 10% din piaţă (160 mii de unităţi vîndute anul trecut - de 3-4 ori mai mult ca în România, de pildă). Fabrică deocamdată modele mai vechi Loganul din 2004 (sub numele de Tondar 90) şi Sandero din 2007. Printr-un contract de 660 milioane euro semnat anul trecut, se urmăreşte însă creşterea producţiei (cu modele mai noi de Duster, Logan II şi Symbol), de la 200 mii la 350 mii de unităţi pe ani (egalînd şi depăşind producţia de la Mioveni a ultimilor ani), Renault urmînd să deţină 60% din uzina de la Saveh (la 120 km de Teheran) - un avantaj pentru companie fiind şi forţa de muncă mai ieftină decît în Europa de est, şi bine pregătită. Urma deci şi înfiinţarea unui centru de inginerie acolo.
l Piaţa auto iraniană, cu potenţial de triplare, unde francezii deţin 35-40%, era deci una din cele mai importante pentru Franţa, în afara graniţelor, mai ales că profita şi de retragerea ramurii britanice a grupului american Chrysler (închis parţial în 2009, apoi, total, în 2015), de lipsa General Motors sau Ford, de lipsa nemţilor şi japonezilor (ţări nemilitare, prezente mai degrabă în economia sigură a SUA), practic luptîndu-se doar cu modele chinezeştim mai puţin competitive. Acum cele 300 de companii franţuzeşti care au investit deja 1,5 miliarde în Iran, din 2015, au 3-6 luni (termen dat, pînă se pune în mişcare mecanismul legislativ american) să se decidă dacă renunţă la ele sau le păstrează şi se disociază de SUA; suportînd represaliile economice. Iar banca BNP-Paribas, de pildă, prezentă în SUA, a fost amendată cu 9 miliarde de dolari în 2014, pentru că neconformarea cu sancţiunile americane.
l Şi grupul petrolier francez Total încheiase o investiţie iniţială de 1,5 miliarde dolari, pentru exploatarea de gaze naturale - care urma să fie extins la 5 miliarde. S-au şi plătit deja multe milioane, dar grupul este prezent în SUA, fiind expus la sancţiuni - astfel că va pierde oricum. l La fel, Airbus, trebuia să vîndă iranienilor 114 avioane A 320neo - pe 17,5 miliarde euro (şi negocia şi pentru elicoptere). Contractul e însă în pericol, fiindcă grupul are uzine în SUA; unde produce 10% din piese. De altfel, şi concurentul american Boeing renunţă la un contract asemănător, lăsînd „în aer“ transporturile aeriene iraniene. De altfel, încetează şi zborurile englezeşti şi germane spre Teheran.
l Lanţul hotelier franţuzesc Accor va fi nevoit să renunţe la hotelurile din Iran, pentru că are resorturi şi în SUA (la fel, şi spaniolii de la Melia, de altfel). l Şi germanii au 120 firme prezente la Teheran (inclusiv Siemens, care discuta despre lucrări la căile ferate), iar alte 10 mii de firme aveau schimburi cu Iranul. Volkswagen voia să reînceapă vînzările acolo, iar BMW a studiat oportunităţile, şi s-a retras, la fel ca şi Daimler (care ar fi fost interesată în producerea de motoare mari) l Coreenii de la Hyudai produc doar un model sub brand chinezesc.

Dacia şi Renault, nu se vînd în SUA

l Renault, Citroen şi Peugeot nu se vînd totuşi decît foarte puţin în SUA (iar PSA va renunţa la întoarcerea pe care o dorea pe solul american), dar Renault poate fi afectat prin alianţa sa cu Nissan - care e prezent în SUA. Dacia e cu atît mai mult absentă din SUA - teoretic, motivul ar fi că e un model proiectat pentru ţări sărace (deşi aşa s-a spus şi despre Europa de vest, şi se vede acum că de fapt sînt alte motive la mijloc).
l Din păcate, aliatul american este tot mai imprevizibil - şi caută soluţii pe termen scurt, fie în interesul său economic, fie pentru a apăra Israelul (ale cărui temeri nu putem şti cît sînt de reale, în contextul războiului informaţional actual - oricum, Franţa începe să fie deja acuzată de antisemitism, în diverse cercuri). Pe de o parte, ne putem gîndi cît ne poate apăra interesele noastre un partener american, care neglijează interesele unui aliat atît de important ca Franţa. Franţa poate spune acum lucruri pe care România nu şi le permite (acuzînd că tinde să devină „vasală“), şi invitînd la evitarea, în replică, a băncilor americane. Pe de altă parte, rămîne de văzut ce poate face concret Franţa (aparent, hotărîtă să-şi apere interesul, de această dată). Pentru noi, alternativa la SUA, chiar şi aşa imprevizibilă, ar fi învăţarea rusei şi reîmprietenirea cu Lenin... iar gazul din Marea Neagră ar trebui abandonat acolo.
l Pe de altă parte, Franţa e un aliat mai stabil, dacă ţinem seama că a investit 2,5 miliarde de euro la Mioveni - doar că pe plan extern nu ţine cont nici ea de interesele României (vezi Siria), ba încearcă să ne impună şi cote de refugiaţi islamici. Din punctul nostru de vedere, oricum, nu ne putem angaja în favoarea nimănui în acest conflict, în care avem nevoie de ambele părţi.
Călin Popescu

Vizualizari: 1033

Fii primul care comenteaza articolul

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Nume:
Comentariu:



Cod:* Code

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Precedent   Următor >
embedgooglemap.net

******* Hotel ILA - telefon: 0747943375 *******

 

  CurierTV - Televiziunea sufletului tau!
Intrebarea Curierului



căutare personalizată

Horoscop zilnic

Google Analytics





































Sfinții zilei

Zi record

Luni, 7.05.2018

--- 3.901 vizitatori unici ---


 
 
 




 

Mersul trenurilor

Flag Counter