Curierul Zilei - Lacul Pelagicevo, raiul crapilor uriaşi!
PRIMA PAGINA arrow sport arrow sport arrow Lacul Pelagicevo, raiul crapilor uriaşi!

*** Peste un milion de contribuabili, în Spaţiul Privat Virtual     *** ️21 de persoane munceau la negru      *** Gunoiul trebuie pus în saci diferiţi!      *** Euro creşte la sfîrşit de săptămînă     *** Pompier argeşean, campion naţional     *** Jandarmi în acţiune pe durata slujbelor religioase    *** 12 proxeneţi reţinuţi    *** Percheziţii la hoţii din Miceşti    *** Le-a dispărut fata de acasă    *** A zburat prin aer cu maşina şi a scăpat nevătămat!     *** Momitoarele grele, ideale pe ape curgătoare     *** Monturi de pescuit la crap în Delta Dunării     *** Misiune grea în Capitală     *** Cupa Lalelelor, la Bazinul Olimpic     *** Fotbal la TV în week-end     *** Barajul de promovare în iunie     *** Bilete online la meciurile din Norvegia şi Malta     *** Putere, flexibilitate şi reguli!    *** Sfinţii zilei     *** BlackBerry Messenger se desfiinţează în curînd    *** CIORBĂ RĂDĂUŢEANĂ    *** Evenimente 20 aprilie de-a lungul vremii    *** Aceşti români fantastici    *** „Fraţii Sisters“ şi „Minte-mă frumos în Centrul Vechi“    *** „Nepoţii lui Tănase“ vin la Piteşti     *** Liga Campionilor1,4 tone de deşeuri adunate din Lacul Prundu    *** 1,4 tone de deşeuri adunate din Lacul Prundu    *** Au rămas fără drujbe    *** Mîine este Paştele la catolici    *** Ortodocşii sărbătoresc Floriile    *** Tîrg de Florii la Cîmpulung

Publicitate pdf
Lacul Pelagicevo, raiul crapilor uriaşi! Imprimare E-mail
(0 voturi)
sâmbătă, 13 aprilie 2019

Curierul zilei vă prezintă speciile de pescuit

Lacul Pelagicevo, raiul crapilor uriaşi!

Curierul zilei şi-a propus să vină în sprijinul pescarilor sportivi din judeţul nostru, iar în fiecare săptămînă vă vom pre­zenta cîte o baltă de pescuit din Argeş, şi nu numai, tehnici de pescuit la diverse specii de peşti, nade, momeli şi monturi pentru prinderea acestora, reţete culi­nare pe bază de peşte şi cele mai importante legi în vigoare privind pescuitul sportiv. Pentru o partidă reuşită este nevoie să fiţi cît mai bine informaţi despre specia de peşte pe care o vizaţi şi să folosiţi exact ce trebuie pentru a prinde adevărate cap­turi. În această săptămînă, vă vom prezenta pescuitul crapului pe lacul Pelagicevo, din Bosnia, unul dintre cele mai bune lacuri de crap din Europa.

Unul dintre cei mai rutinaţi pescari ai lacurilor din ţări vecine, Havran Ovidiu, pescar de crap arădean şi apropiat al echipei CRAP24, a încheiat acum cîţiva ani o partidă de pescuit pe lacul Pelagicevo al cărui rezultat poate stîrni urme serioase de invidie în inima oricărui împătimit al pescuitului la crap. Întreaga aventura, detaliile partidei şi povestea unui rezultat de vis au fost povestite chiar de Ovidiu pe site-ulcrap24.ro, unul dintre cele mai bune surse de informare pentru pescari.

Lacul este o fostă balastieră

Situat în Bosnia, lacul Pelagicevo este o balastieră veche, de prin anii 1960, vreme în care a fost pescuită doar de către nomenclatura regimului comunist din această ţară pînă în anii `90. Nefiind afectat de război, din 2004 lacul a fost preluat în administrare de o asociaţie a localităţii Pelagicevo, numită DSR SARAN, care promovează exclusiv pescuitul în sistem C&R. Pelagicevo se întinde pe aproximativ 33 ha şi are o populaţie impresionantă de crapi şi amuri mari, media capturilor fiind de peste 15 kg, atît în concursuri cît şi la liber, capturile over 20 kg reprezentînd ceva normal! Mă numesc Havran Ovidiu, sînt din Arad şi pescuiesc pe acest lac din 2012 (eu şi partenerul meu de pescuit de atunci fiind primii români care am pescuit acolo). An de an am 2-3 partide aici (cu durata de 6-7 zile), iar dacă nu reuşesc 2-3 capturi crapi de peste 20 kg, consider ieşirea un eşec.

15 euro taxa pe zi

Împreună cu prietenul meu, Tavi, ne-am hotărît încă odată să facem o partidă de pescuit la crap, iar în perioada 22 – 30.06.2015 rezervam din nou vadurile superbului lac. Conform programării, eu am avut rezervat locul 14, iar Tavi locul 8 (taxa pe baltă e de 15 euro/zi/3 lansete). Nada folosită a constat în aproximativ 30-40 kilograme de seminte şi alte 20 kg boiliesuri, productie proprie (un fishmeal pe bază de belachan/ somon şi un birdfood pe bază de scorţişoară), rulate în diametre  de 16, 18 şi 20 mm. Am folosit monturi clasice, simple, fără complicaţii inutile, cîrlige de 4 şi 6 (Fox XS4), schimbate la fiecare al doilea peşte prins. Uneori le schimbam chiar mai des. Din cauza substratului foarte bogat în pietriş, se tocesc destul de repede. Forfacurile au avut lungimi între 15-25 cm, legate cu fir de la PB – Jellywire, iar plumbul „pierdut”, dar şi ”in line”. Iniţial am pus la cîrlig boiliesuri de 14-16 mm, singure (cu monturile tip snowman nu prea am avut rezultate pe acest lac), ulterior mărind dimensiunea până la 1 bilă/cub de 20mm. Avînd pescari pe locul 25, precum şi pe locul 11, şi cunoscând faptul că circulaţia peştilor pe acest lac este foarte mult influenţată de ocuparea locurilor de pescuit, am fost nevoit să pescuiesc în lateral – 2 lansete stânga – la vreo 80-90 m – pe un pat de nadă format predominant din boiliesuri şi pelete halibut. Una dintre lansete a mers pe substrat mîlos, iar ce-a de-a doua pe substrat tare (pietriş). Restul de două lansete le-am dat spre dreapta, la vreo 80-100 m, pe substrat mîlos, într-o zonă nădită în mare parte cu porumb şi alte seminţe. Aveam deja la activ în acest an două partide aici şi 7 crapi over 20 kg capturaţi, aşa că „targetul” initial – cel puţin pentru mine – a fost capturarea unui amur over 20 kg, întrucît aveam informaţii că au fost capturate deja cîteva exemplare în acest an, iar recordul meu personal la amur era de doar 17,2 kg.

Crap record de 32 kg!

În primele 48 ore am nădit mult, de cele mai multe ori cu spombul (minim o ora la prînz şi încă o oră seara), dar am dat bile şi cu bastonul, reuşind 6 capturi cu greutăţi între 11 – 18 kg. Apoi, spre seară, a început furtuna. Două ore de vînt şi ploaie din faţă, vreme la care cortul meu cu greu a făcut faţă, fiind orientat cu intrarea spre vînt! Apoi, noapte şi linişte. 2 beep-uri scurte, urmate de un „run” lent m-au trezit din amorţeală. După un dril de 20-25 minute, am reuşit să aduc peştele la aproape 10 m de mal. La vederea lanternei frontale acesta se lasă la fund (apa are acolo 3-4 m), fiindu-mi imposibil să-l ridic, mai ales că aveam firul principal de 0,26mm. Am oprit lanterna şi am continuat drilul la lumina lunii. Apoi, au mai trecut 5 minute şi-am pus peştele în minciog. Mi-am cam dat seama că e mare din dril, dar după demontarea braţelor minciogului, vrînd să duc peştele către salteaua de cîntărire, fiind şi obosit după dril, nu l-am putut ridica. Iniţial, am avut impresia că plasa minciogului s-a agăţat într-un butuc de la mal. Ducînd peştele la cradle, şi văzînd-ul în toată splendoarea lui, l-am recunoscut imediat! Era crapul record al Bosniei şi al lacului Pelagicevo, fiind capturat în 2014 la greutatea de 32 kg!. Puţin panicat şi deosebit de fericit de reuşită, am strigat după Tavi să mă ajute la cîntărire. Odată transferat în plasa de cîntărire, acul cântarului (Reuben Heaton) arăta, nici mai mult, nici mai puţin, decît: 31,2 kg!. Întrucît tara o făcusem cu sacul de cîntărire uscat, am estimat greutatea peştelui la 31 kg. Noul personal best pentru mine (precedentul era de 24,6 kg – o oglindă superbă reuşită tot pe acest lac).

19 capturi într-o săptămînă!

Spre dimineaţă, conduşi de aflarea veştii, ne-au mai venit doi prieteni pe baltă (din Arad şi Timişoara). Am făcut împreună şedinţa foto şi apoi au asistat la eliberarea uriaşului. În ziua următoare am mai reuşit alţi 4 crapi, dintre care doi de peste 20 kg. Apoi au urmat 4 zile fără nicio trăsătură. Balta era „tăiată”. Nimeni nu a mai prins nimic în aceasta perioadă. Dar parcă nici nu mai conta. Eram satisfăcut, ridicasem ştacheta noului meu record personal la 31 kg şi, în acelaşi timp, punctasem cu cel de-al 10-lea crap over 20 kg din acest sezon şi al 30-lea începînd cu anul 2012!. Spre finalul partidei au început din nou trăsăturile, reuşind pînă la urmă un număr total de 19 capturi. În septembrie vom reveni pe acest minunat lac, cu gîndul, evident, la noi recorduri şi cu siguranţă un nou articol“.

Detalii despre balastiere

Multe dintre balastiere, după terminarea exploatării, se transformă în adevărate oaze pentru pescuit, fiind invadate într-un scurt timp de o bogată vegetaţie şi faună subacvatică. Majoritatea acestor „lacuri“’’ se găsesc în vecinatatea unui rîu care aproape în fiecare primăvara le inundă, purtînd în acelasi timp pămînt fertil prielnic plantelor, dar şi foarte mult peşte. Primul pas care trebuie făcut este să studiaţi cu mare grijă eventualele surse de hrană naturală, cum ar fi mici fructe, melci, raci, scoici.
Majoritatea acestor balastiere au cam aceste caracteristici:
- maluri cu vegetaţie bogată, constînd în rugi de mure, salcîmi, iarbă şi destul de rar trestie;
- fundul denivelat, cu coborîri scalate, locul unde de obicei se depozitează fructele şi seminţele plantelor de pe maluri;
- multe obstacole scufundate (arbori, pietre mari, bucăţi de ciment armat rămase în urma demontării utilajelor de excavat) la baza cărora se depozitează hrana purtată de curenţi, dar unde trăiesc numeroase forme de viaţa, ce constituie hrana naturală a crapului.
Acestea ar fi zonele unde trebuie poziţionată de obicei momeala, dacă în prealabil nu s-a nădit. Cînd pescuţi în zone cu multe denivelări, amplasaţi momeala întotdeauna la baza unei ridicături a fundului. Pentru a ne face o idee asupra locului în care lansăm, fără a folosi sonarul, este suficient să folosim plumbul pentru sondaj. La început poate să para dificil, dar cu puţin antrenament se poate obţine sensibilitatea necesară pentru a ,,citi’’ şi cea mai mică denivelare.

Tehnici şi tactici de pescuit în balastiere

Pe balastiere se va folosi un plumb rotund sau alungit spre capătul unde vine legat. Odată ajuns la fund se va recupera lent, dînd în acelaşi timp undiţei o mişcare lentă înapoi. După felul în care simţim o eventuală forţă din partea plumbului în faza de recuperare, ne vom face o idee destul de clară asupra fundului.De multe ori întîlnim locuri unde sondarea este dificilă, iar operaţiunea trebuie repetată de mai multe ori, dar se va pierde mult timp şi uneori plumbi pentru a găsi un loc bun unde să ne aşezăm momeala şi să facem patul de nadă. În asemenea locuri, nu este recomandat să folosiţi săculeţi PVA pentru a nădi decît dacă aveţi o mare precizie în aruncare, deoarece în cazul lansării greşite există riscul pierderii nadei, însă praştia pentru nădit sau cobra de nădit sînt ideale pentru a face o nădire corespunzătoare. Unul dintre cele mai îndrăzneţe lucruri este pescuitul în vecinătatea obstacolelor scufundate, deoarece este mult mai dificil să faci o captura în asemenea condiţii. Însa cu cît lupta cu crapul e mai dură, cu atît satisfacţia este mai mare. Şi pentru că tot vorbim de pescuit în locuri cu multe obstacole scufundate, aş vrea să vă explic cum se pregăteşte o partidă de pescuit în asemenea condiţii. În primul rînd, rînd după cum am specificat, aici crapul găseşte o sursă bogată de hrană naturală, dar şi ascunziş, în momentul în care simte un eventual pericol, dînd pescarului multă bătaie se cap. În momentul în care crapul aspiră momeala şi simte cîrligul, din instinct va încerca repede să se ascundă, şi ce ascunziş mai bun va găsi, decît chiar trunchiurile de copaci scufundate sau alte obstacole în vecinătatea cărora de obicei pescuim. Pentru a nu le da timp să „prindă fir’’, timpul între primul beep al avertizorului şi înţepare trebuie să fie foarte scurt. Cu cît este mai scurt, cu atît mai bine, iar pentru o bună viteză de reacţie trebuie ca şi lanstele să le avem cît mai aproape. În cazul în care lansăm în apropierea unor obstacole, iar momeala este situată între ele şi mal, poziţionaţi undiţele cu vîrful în jos. Dacă însă obstacolul este situat între momeala şi lansete, aşezaţi lansetele într-o poziţie aproape verticală. În felul acesta, firul este ţinut la distanţă de fund, dar existînd oricum riscul de a agăţa ceva în timpul unei trasături, ideală în aceste situaţii fiind montura cu „plumb pierdut“ sau Safety Clip. În toate cazurile mai sus specificate, este indicat firul textil sau a unui fir rezistent la abraziune sau unul puţin mai gros undeva pînă în 0.32-0.35 mm. Se vor folosi fire textile cu înveliş siliconic sau cele de fluoro-carbon datorită fundului compus din pietriş. De asemenea, este ideal să înlocuiţi cîrligele după fiecare partidă de pescuit, pentru a nu avea surprize neplacute, cum ar fi pierderea peştelui.
Redactor: Marius Duinea
Corectură: Sorescu Loredana

Scrie comentariu

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului sau stergerea integrala. Site-ul www.curier.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume:
Comentariu:

Cod:* Code

Vizualizari: 503

Fii primul care comenteaza articolul

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

< Precedent   Următor >

embedgooglemap.net

******* Hotel ILA - telefon: 0747943375 *******

CurierTV - Televiziunea sufletului tau!