Dacă dăm timpul înapoi și facem o scurtă recapitulare a perioadei comuniste, 1 Mai era o sărbătoare de partid care scoatea foarte mulți oameni în stradă la parade. Anul acesta cu toții am avut parte de un 1 Mai aparte. Fără oameni pe străzi, fără evenimente. Zona Muscel, cu istoria ei automobilistică a reușit să fie pusă pe tapet de Roxana Ciuhulescu care a realizat un test drive cu mașina de protocol a lui Nicolae Ceaușescu.
Președintele Ceaușescu și soția lui obișnuiau să salute publicul de la tribuna oficială sau din mașinile de protocol. Una dintre mașini se găsește în Muscel, păstrată ca o bijuterie de colecție de proprietar, undeva în comuna Albeștii de Muscel, într-un decor de vis. Este un ARO 244 Prezidențial, una dintre mașinile de protocol ale fostului președinte comunist.
Existau trei ARO 244 Prezidenţial
Încă din 1977, Președinția Republicii Socialiste România a avut printre mașinile de protocol și modele ARO. Până în 1989 au fost folosite trei autovehicule ARO 244 Prezidențial. Cea asupra căreia ne oprim acum a fost fabricată în 1987 și a fost cea de-a treia mașină primită de Nicolae Ceaușescu pentru protocol. Aceasta era fabricată special pentru președintele României și era total modificată față de modelul de serie. Mașina avea rolul de a transporta președintele și invitații săi, în diferite misiuni oficiale. Prin trapa mașinii, Ceaușescu și invitații săi ieșeau să salute publicul și să fie văzuți de toată lumea.
Maşina era blindată
Cel de al treilea ARO 244 Prezidențial era blindat, ca și celelalte două fabricate anterior. Din cauza geamurilor blindate, ușile laterale nu au macarale pentru deschiderea geamurilor. Deși este o mașină fabricată în urmă cu 33 ani, aceasta dispunea de aer condiționat. Dacă președintele ar fi dorit aer natural, șoferul deschidea trapa electrică imensă. Pentru ca Ceaușescu și invitații săi să poată ieși ușor să salute mulțimile, scaunele din față ale mașinii nu aveau tetiere, a transmis promotor.ro. În locul tetierelor au fost montate bare de susținere, la fel și pe plafonul mașinii, permițând astfel președintelui și invitatului său să poată ieși ușor prin trapă.
Confort ca într-o limuzină
Mașina este dotată cu șase locuri: două în față (pentru șofer și un agent de pază), două în spate pe banchetă (președintele și invitatul său) și în partea din spate două locuri pe strapontine situate față în față, pentru oamenii care asigurau paza sau translatorii președinților. Nici bancheta din spate nu avea tetiere, însă, pentru confortul pasagerilor, ARO-ul prezidențial nu ducea lipsă de frigider și suport de pahare, acestea fiind integrate în spătarul banchetei. Pentru accesul pe bancheta din spate, președintele dispunea de o scară încorporată. Pentru mai mult spațiu și confort pentru pasagerii de rang înalt, șasiul este considerabil mult mai lung decât cel al mașinii de serie. Fiind o mașină lungă și grea, constructorul a dotat-o cu două rezervoare de carburant, a transmis promotor.ro
Preţ de pornire la licitaţie, 40.000 euro
Aproape toate piesele de pe mașină sunt originale, ca de exemplu jantele de 15 inch, oglinzile laterale (au fost produse la Dacia) sau contactul de pornire. Acesta provine tot de la Dacia, dar este din cele „franțuzești”. Am fost surprinși să nu găsim roata de rezervă pe ușa portbagajului, ca la alte modele ARO. La vremea respectivă, aceasta fost poziționată sub „portbagaj”. Aspectul general al mașinii este impunător, elementele nichelate îl fac să strălucească tare în soare iar farurile duble îi dau un aspect… comunist. Cu toate astea, mașina nu poate trece neobservată. Aceasta a fost cumpărată la o licitație și nu se știe exact care a fost prețul ei, însă din seria celor trei modele ARO ale fostului președinte, una a fost scoasă la licitație cu prețul de pornire de 40.000 euro. Bogdan Radu