Declarația privind beneficiarul real, obligatorie prin legislația contra spălării banilor și pentru firme, dar și pentru asociații și fundații, nu va mai trebui depusă de acele persoane juridice care se compun exclusiv din asociați persoane fizice, atunci când nu mai există alți beneficiari reali, potrivit unei propuneri legislative care a trecut cu votul final.
O primă măsură impusă prin propunerea legislativă adoptată zilele trecute de deputați, este renunțarea la obligația de a mai depune declarația privind beneficiarul real de către persoanele juridice constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari reali. Conform avocat.net, în cazul acestora, se arată în proiect, Registrul Comerțului se va folosi, la completarea registrului beneficiarilor reali, de documentele pe care le primesc la înregistrare de la firme sau de documentele pe care le au deja, de la firmele deja înființate. Nu va mai exista obligația depunerii declarației anuale (cea cerută după situațiile financiare anuale) de către persoanele juridice care se înregistrează la Registrul Comerțului. Potrivit proiectului adoptat azi, va mai fi necesară declarația doar atunci când apar modificări privind datele de identificare ale beneficiarului real – în 15 zile de la intervenirea modificării.
Beneficiarii sunt chiar acţionarii
Nici declarațiile care ar fi trebuit depuse în curând, când se împlinea termenul de 12 luni de la intrarea în vigoare a noii legi de spălare a banilor, nu vor mai trebui depuse de către persoanele juridice constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari reali. „De ce suntem obligați să declarăm în mod repetat același lucru, dacă nu se schimbă? Nu există nici un motiv. Mai mult, de ce să declarăm repetat lucruri pe care statul le știe deja? Beneficiarii reali ai unei firme sunt în principal chiar acționarii firmei. Statul deja știe cine sunt aceștia. Tot ce trebuie să facă este să copieze datele dintr-un loc în altul, iar pentru asta nu e nevoie de o declarație în plus. Singurul caz în care poate ar fi utilă declarația este acela în care printre acționari se află o persoană juridică, care la rândul ei are în spate persoane fizice pe care le identifici”, potrivit deputatului Claudiu Năsui, unul dintre cei care au susținut aceste modificări.
Amendă până la 10.000 lei
De menţionat că există trei registre în care sunt trecute datele privind beneficiarii reali: unul la Registrul Comerțului (pentru persoanele juridice), unul la Ministerul Justiției (pentru asociații și fundații) și unul la Fisc (pentru fiducii). Inițiatorii propunerii susțineau că declarațiile anuale nu-și au sensul din moment ce nu aduc nicio noutate pe care registrele oficiale nu o au deja. De pildă, datele pe februarie 2020 arată că din cele 978.245 de societăți cu răspundere limitată active la nivelul ONRC, doar 3,7% din total au în componență o persoană juridică, fapt care ar justifica necesitatea identificării beneficiarului real, dar legea instituie obligația și pentru restul de 96,3%. Inițiatorii numesc declarația o povară birocratică și economică inutilă. Cert este că, de la începutul acestui an, contabili, avocați și reprezentanții firmelor au avut serioase bătăi de cap în privința depunerii acestei declarații. Ce înseamnă depunerea anuală – la ce dată se raportează firmele? Potrivit Legii nr. 129/2019, se depune în 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale – regula generală. Ce riscă cei care nu depun declarația în termen, potrivit Legii nr. 129/2019? O amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Amenzile pot fi date atât de organele fiscale, cât și de cei de la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. S.M.
Citiți, de asemenea, pe curier.ro