Temperaturile scazute din sezonul rece, la pachet cu umezeala caracteristica si cu noroiul care ne invadeaza strazile, poti declansa o multime de probleme la masina. Poate fi vorba despre portiere inghetate sau despre o pana neasteptata, dar putem discuta si despre o masina care pur si simplu nu mai porneste dimineata.
E important sa stii cum sa iti pregatesti corect masina pentru iarna, astfel incat sa nu fii nevoit sa investesti bani in reparatii costisitoare. In continuare, cateva dintre cele mai frecvente probleme pe care le poti preveni.
Stergatoarele inghetate
Stim, pare o problema minora, dar adevarul este ca e una care genereaza un disconfort important si care te afecteaza inclusiv din punctul de vedere al sigurantei in deplasare. Cauciucul din lama stergatorului este foarte vulnerabil in sezonul rece, mai ales cand e expus simultan la temperaturi sub limita de inghet si la umezeala.
Uneori, lama ingheata pe parbriz si se rupe atunci cand incerci sa le pornesti. Alteori, gheata formata in cutele lamelelor de cauciuc le deformeaza, iar ele nu mai “calca” bine pe sticla. Din pacate, nu descoperi ca stergatoarele tale sunt defecte decat in timp ce te deplasezi pe o ploaie inghetata…
Obisnuieste-te sa verifici starea stergatoarelor in mod regulat. O alta idee e sa cumperi stergatoare de iarna, special concepute pentru temperaturi scazute, gheata si zapada. Inainte de a pleca cu masina, verifica stergatoarele, curata gheata si zapada acumulate, incalzeste parbrizul bine pentru a topi pelicula de gheata care le lipeste.
Bujii defecte
De cele mai multe ori, starea bujiilor este complet trecuta cu vederea cand te pregatesti pentru anotimpul rece. Mecanicii auto spun ca ele necesita o atentie sporita atunci cand temperaturile scad, caci riscul ca ele sa se corodeze creste. Coroziunea impiedica formarea scanteii, si uite asa te trezesti cu masina blocata.
Sfatul specialistilor este ca bujiile sa fie examinate ca parte a oricarei verificari de rutina, si inlocuite daca sunt corodate, uzate sau fisurate.
Roti dezumflate
Nu e niciodata amuzant sa faci pana, dar cand afara e plin de zloata, lucrurile sunt si mai neplacute. Schimbarile puternice de temperatura pot determina fluctuatii importante ale presiunii din anvelope. Odata cu acestea, apar probleme de tractiune si aderenta.
Asigura-te ca schimbi anvelopele cu modelul de iarna la timp si fa-ti un obicei din a verifica regulat presiunea, conform iindicatiilor din manualul vehiculului tau.
Urme de coroziune
Sarea si nisipul imprastiate pe drumuri pentru a preveni formarea poleiului sunt mai periculoase pentru masina decat apa inghetata. De aceea, specialistii iti recomanda sa speli frecvent masina pe timp de iarna, mai ales dupa deplasarea pe drumuri deszapezite astfel. Fii atent in special in zona franelor, a rotilor si sub masina.
Portiere blocate
Asistenta rutiera este solicitata preponderent pentru doua probleme pe timp de iarna: bateria moarta si portiera incuiata si inghetata. Chiar daca aceasta din urma e o problema nu foarte complicata, frecventa cu care apare si disconfortul pe care il genereaza sunt frustrante.
Incuietorile portierelor se blocheaza atunci cand ploua, iar temperaturile scad. Avand in vedere ca exista din ce in ce mai putine masini cu incuietoare clasica, cu cheie, problema incepe sa scada ca amploare. Solutia este simpla si la indemana.
Daca nu ai la indemana spray special pentru incuietori inghetate (nu-i asa ca e in masina?) poti folosi dezinfectant pentru maini. Acesta contine un amestec de etanol si alcool izopropilic si poate rezolva problema rapid.
Bateria moarta
Cu siguranta acesta este cel mai frecvent scenariu pe timp de iarna. Pornirea motorului intr-o zi friguroasa necesita un consum de energie dublu fata de pornirea sa intr-o zi cu o temperatura de peste 10 grade Celsius, asa ca e important ca bateria sa fie la un nivel adecvat.
Chiar si cei mai buni acumulatori auto trebuie testati in procesul de pregatire a masinii pentru iarna; poti sari aceasta etapa numai daca achizitia a fost realizata cu mai putin de un an in urma.
Curea alternator deteriorata
Alternatorul este responsabil cu incarcarea bateriei; un alternator care nu mai functioneaza cum trebuie poate declansa o multime de probleme. Vremea rece poate determina fisurarea curelei alternatorului; deteriorarea acesteia este in general indicata de un sunet inalt care apare in momentul in care incerci sa pornesti motorul.
Programeaza-te cat de curand la mecanic pentru a rezolva problema, altminteri pot aparea si alte probleme la masina.
Cresterea vascozitatii fluidelor
Pe timp de iarna, frigul face sa creasca vascozitatea uleiului de motor, a lichidului de transmisie, a lichidului de racire si chiar si a lichidului de parbriz. Aceasta crestere a vascozitatii determina o reducere a eficientei.
Un ulei de motor vascos determina si o pierdere semnificativa de putere si uzeaza garniturile. E bine sa lasi ca motorul sa se incalzeasca timp de 10 minute inainte sa pornesti la drum.
Tu cu ce probleme deosebite te-ai mai confruntat pe timp de iarna?