- UE a decis
O decizie a Curţii Europene de Justiţie obligă aproape 2 milioane de români să plătească RCA şi pentru maşinile cu care nu mai pot circula pe drumurile publice.
Decizia afectează la multe categorii de proprietari şi nu este văzută cu ochi buni de transportatori, cei care au parc auto consistent, dar din care maşinile ies în cursă doar în anumite momente. Conform deciziei, circa 2 milioane de români sunt buni de plată pentru mașinile foarte vechi pe care le dețin, chiar dacă automobilele nu mai pot circula pe șoselele din țară. Este concluzia unei decizii a Curții Europene de Justiție care statuează că toate vehiculele înmatriculate pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să aibă RCA până în momentul în care sunt radiate. Mai mult, decizia CJUE exclude și posibilitatea suspendării RCA, instrument prezent în legislația din România și destul de des folosit în ultima perioadă. Conforma economica.net, România are o problemă semnificativă în ceea ce privește cuprinderea în RCA. Ponderea mașinilor asigurate în totalul vehiculelor înmatriculate este, potrivit majorității estimărilor, sub nivelul impus de UE, adică 85%. Chiar aceste „rable”, vehicule foarte vechi și de cele mai multe ori nefolosite, coboară ponderea mașinilor cu RCA la un nivel mai redus decât ar trebui. Potrivit estimărilor, circa 2 milioane de vehicule, din 9,2 cât era înmatriculate la finalul lui 2020, sunt mai vechi de 20 de ani, multe dintre ele nemafiind folosite în trafic. Proprietarii acdestor mașini obișnuiesc să nu le mai înmatriculeze, însă CJUE consideră că ele prezintă totuși riscuri și trebuie să aibă RCA. Oricum ar fi, între 1,5 și 2 milioane de vehicule din România sunt constant fără RCA, aceasta în condițiile în care mergem pe estimarea ASF, care este oricum mai optimistă decât rezultatul calculelor seci. Dacă ne raportăm doar la autoturisme, constant între 700 și 1,7 milioane sunt fără RCA (având în vedere că există 7,2 milioane de autoturisme).
“Nu mi se pare OK!”
Reprezentantul Internaţional Lazăr Company, una dintre cele mai mari companii de transport din ţară a comentat decizia privind obligativitatea RCA: “Ca principiu nu mi se pare OK, pentru că sunt afectate o paletă largă de deţinători de vehicule. În primul rând vorbim despre colecţionari, care au de la Dacii până la alte maşini, care le ţin în garaj, de colecţie, au 3-4 maşini pe care nu le folosesc decât când ieşi cu diverse ocazii şi care ştie că plăteşte RCA şi poate să circule. În al doilea rând legea este că nu poţi circula pe drumurile publice fără RCA… se ştie şi nu se riscă nimeni pentru că se dau sancţiuni. Dar dacă maşina nu circulă, ce pericol reprezintă? Oricum, nu pot să mă exprim până nu văd motivarea şi considerentele pe care s—a luat această decizie. Se ştie, noi avem un aprc rece, maşina stă o perioadă, iar când iese I se face asigurare… aşa că nu mi se pare o soluţie bună!” S.M.
Citiți, de asemenea, pe curier.ro
2 Comentarii:
gicu
Mai, Dl Lazar, iti ia foc autobuzul in parcare si mai arde inca 3 pe langa el – de-alea noi cu fonduri europene, ce te faci? Sau iti da foc la garaj si apoi la casa / casa vecinului. Ca deh, are in ea baterie, benzina/motorina – inflamabile! Astea electrice, sa te fereasca…. sa li se umfle bateria….
Rdanai
Dar cine le verifica daca stau ruginite in curte?