Drepturile consumatorilor atunci când solicită serviciile de taxi

0

Legislaţia în vigoare îi pro­te­jează pe cei care doresc să meargă cu taxiul şi îi obligă pe şoferii de taxi să aibă anumite norme de conduită. Aceștia riscă o amendă între 100 şi 500 de lei dacă nu respectă anumite reguli.
Conform legii nr. 38/2003, cunoscută şi ca “Legea taximetriei”, şoferii de taxi sunt obligaţi:

  • să transporte un singur client (sau un singur grup de clienţi) în cadrul unei curse
  • să aiba un comportament civilizat față de client
  • să transporte bagajele clienţilor, în limita spaţiului disponibil, fără perceperea unor taxe suplimentare
  • să asigure vizibilitatea valorii tarifelor, pe ușile maşinii, de la o distanţă de 5 metri
  • să elibereze bon fiscal la finalul fiecărei curse
  • să transporte clientul la destinaţia dorită, pe traseul solicitat de acesta
  • să nu transporte clienţi pe bancheta din faţă, decât în cazul în care pe bancheta din spate nu mai este loc

Legea în vigoare implică şi obligaţii pentru clienţii serviciilor de taxi:

  • să solicite şi să păstreze bonul fiscal până la coborârea din taxi
  • să nu ocupe locul din dreapta taximetristului dacă bancheta din spate a autovehiculului este liberă
  • să nu provoace sau să dezvolte stari conflictuale, pe durata cursei

Începând cu ianuarie 2020, firmele de taximetrie și alți transportatori de persoane privați trebuie să cumpere inclusiv mașini electrice sau pe gaz, conform legii 37/2018, care se aplică efectiv din acest an. Cel puțin 30% din necesarul de achiziții viitoare al transportatorilor locali trebuie să se concretizeze prin cumpărarea de mijloace de transport de călători cu motoare electrice, hibride sau cu hidrogen și cu motoare pe gaz natural comprimat, gaz natural lichefiat sau biogaz. C.Z.