Montura helicopter folosită la crap

0

  • Curierul zilei vă prezintă tehnicile de pescuit



Curierul zilei şi-a propus să vină în sprijinul pescarilor sportivi din judeţul nostru. În fiecare săptămână vă vom prezenta câte o baltă de pescuit din Argeş şi nu numai, tehnici de pescuit la diverse specii de peşti, nade, momeli şi monturi pentru prinderea acestora, reţete culinare pe bază de peşte şi cele mai importante legi în vigoare privind pescuitul sportiv.


În ediția de astăzi vă vom prezenta ”Montura helicopter”. Informaţiile sunt oferite de specialiştii de la crapmania.ro, unul dintre cele mai bune site-uri de pescuit din ţară. În cele ce urmează Ionuț Constantinescu, campion național în pescuitul crapului, va detalia monturile folosite în pescuitul crapului.

Avantajul acestei monturi

Dacă în urmă cu aprox. 5-6 ani foarte puțini pescari apelau la montura helicopter, în prezent a devenit nelipsită din trusele multora. Montura helicopter a câștigat teren în ultima vreme datorită distanței la care poate fi lansată. Avantajul principal al monturii constă în câștigarea unor metrii buni în aruncare, atât timp cât este legată corect. Nevoia pescuitulul la distanțe apreciabile combinată cu pescuitul competițional au dus la apariția unei noi variante de helicopter și anume helicopterul românesc.

Mai ușor de făcut decât montura clasică

Helicopterul românesc este mult mai ușor și rapid de realizat decât helicopterul clasic. De asemeni prezintă o aerodinamică superioră, deoarce necesită foarte puține accesorii. Helicopterul românesc se leagă direct pe firul principal al mulinetei, sau pe leadcore după caz. Pe firul principal vom introduce un stopper de cauciuc, urmat de o bilă de cauciuc, un vartej de care este atașat forfacul, încă o bilă de cauciuc, după care vom încheia montura legând plumbul. Deși există destule versiuni ale helicopterului românesc, din observațiile mele varianta de mai sus este cea mai eficientă atât din punct de vedere al mecanicii monturii cât și al aerodinamicii. Este foarte important să utilizăm accesorii de dimensiune redusă (bile de cauciuc și vârteje). Bilele de cauciuc vor fi trase pe firul principal cu ajutorul unei croșete. Nu vom trece bilele pe fir prin gaura deja existentă ci vom face alta, pentru ca bilele să opună mai multă rezistență în momentul în care culisează.

Lungimea și tipul Rig-ului

Când spui helicopter, spui fire rigide. Firele de forface dedicate monturilor helicopter pot fi doar de tip stiff precum: fluorocarbon, monofilament ori textil cămășuit sau teflonat. Firele suple, sunt dispuse încurcării pe parcursul lansării și nu sunt recomandate. Lungimea poate fi cuprinsă între 15-25 cm în cazul forfacelor obișnuite, ori de 4-5 cm, atunci când discutăm despre chod rig.

Modul de atașare al forfacului

Modul de legare al forfacului de vârtej este extrem de important deoarece poate afecta mecanica monturii.
Este indicat nodul Rapala sau nodul 8 pentru a oferi libertate de mișcare forfacului. Forfacele fixe, ce nu se bucură de aceeași liberate de mișcare, pot aduce mult mai puține trăsături ori pot genera pierderea peștelui în dril.

Cum funcționează helicopterul românesc

Montura helicopter a fost concepută de britanici din 2 motive: posibilitatea de a pescui eficient pe zone cu mâl sau vegetație și evitarea încurcării forfacului. Respectând aceste principii, pescarii români au modificat montura, profitând de aerodinamica sa excelentă. Pe lângă faptul că helicopterul ajunge mai departe decât orice altă montură, poate fi pescuit și pe zone cu mâl sau vegetație.
Plumbul se va afunda în mâl, iar forfacul fiind plasat pe un vârtej culisant, va rămâne mereu deasupra substratului și nu va fi tras după plumb.

Care sunt dezavantajele

Montura helicopter are însă și dezavantaje. În formatul inițial nu este indicată în pescuitul pe zone cu structuri submerse.
Totuși, a fost inventat recent un sistem denumit heli safe, produs de firma KORDA, ce combină avantajele monturii cu plumb pierdut cu cele ale helicopter-ului. Montura helicopter este cotată ca fiind montura cu rata cea mai proastă de înțepare a peștelui având o mecanică slabă.
Această afirmație este una ce prezintă doar o parte din adevăr. Montura helicopter pescuită pe substrat tare nu este chiar cea mai fericită alegere, și putem scăpa pești din această cauză.
În schimb, dacă plasăm montura pe un substrat mâlos, mecanica se va îmbunătăți considerabil deoarece plumbul va opune rezistență atunci când va ieși din mâl și va asigura o bună întepare a peștelui. Pot spune că am avut destule partide cu niciun pește scăpat, ori cu rată foarte mică de ratare folosind montura helicopter.
Cel mai adesea, montura helicopter se utilizează în pescuitul lansat și mai rar plantat. Helicopterul a fost creat în primul rând pentru pescuitul aruncat, avantajele folosirii în cadrul plantatului fiind oarecum reduse.
Montură indicată pentru pești mari
Legat de talia crapilor pe care dorim să îi prindem, se poate afirma că montura helicopter nu este tocmai indicată crapilor de talie mică.
Firele rigide de forfac, sunt menite să ofere o anumită selecție a crapilor. Este clar că firele suple sunt preferate de peștii mici în detrimentul celor stiff. Cât despre crapii de talie mari, va trebui să avem grijă în ce privește rezistența și grosimea firului de forfac.
Pentru a evita rupturile va trebui să alegem firele potrivite peștilor pe care îi avem în vedere. Menționez că recordul meu personal actual la crap a fost prins la un helicopter românesc, montura ce mi-a adus de-a lungul anilor destui crapi capitali. M.D.