Ce modificări trebuie să faci la maşina din UK, pentru a circula în România
Câte maşini cu volan pe dreapta au fost înmatriculate în Argeş în 2019 şi câte în prima lună a anului 2020
Odată cu ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană în România se pot aplica şi legile privind circulaţia maşinilor cu volan pe partea dreaptă, care provin din UK. În momentul de faţă nu există nicio reglementare în acest sens, doar informaţiile oficiale de la RAR că până la finalul anului, maşinile din Anglia respectă aceeaşi procedură de obţinere a Cărţii de Indentitate, ca până acum.
De la anul însă, lucrurile se schimbă şi acestea nu vor mai putea trece RAR-ul decât dacă vor suferi unele modificări. Iar reprezentanţii Registrului Auto Român au transmis celor care sunt interesaţi, prin intermediul Curierului zilei, modificările ce trebuiesc făcute acestor maşini. Concret, am primit răspunsuri din partea RAR dacă aceste maşini mai pot şi cum pot fi înmatriculate la noi, dar şi ce se întâmplă cu maşinile care au trecut RAR-ul până la 31 ianuarie.
Obligatoriu faruri care emit fascicul asimetric, orientat spre dreapta
„Regatul Unit al Marii Britanii a părăsit Uniunea Europeană la data de 31 ianuarie 2020, ora 00:00 (ora Bruxelles-ului), iar până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare perioada de tranziţie. Acest termen a fost stabilit ca urmare a Acordului de retragere şi poate fi prelungit. Concret, precizăm că în perioada 1 februarie 2020 – 31 decembrie 2020 se acceptă, în aceleaşi condiţii, omologările UE emise de Marea Britanie, adică şi autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor primi CIV de la Registrul Auto Român. Conform actualei legislaţii din România, aceste autovehicule trebuie să fie echipate în mod obligatoiru cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a direcţiei de mers. Astfel, vehiculele provenite din UK necesită înlocuirea farurilor, procedura urmând a fi verificată de RAR înainte de emiterea CIV. De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziţie dintre UK şi Uniunea Europeană nu va fi prelungită, la eliberarea CIV, la vehiculele utilizate (second hand), nu vor mai fi recunoscute omologările UE de tip acordate de UK (marca e11), fiind necesară o reomologare individuală, conform cerinţelor RNTR – 7, aplicabile vehiculelor utilizate care provind din state terţe“, ne-au trasmis reprezentanţii RAR.
De când nu mai e recunoscut ITP-ul
De asemenea, RAR-ul a venit şi cu precizări ce se întâmplă după 1 ianuarie 2021: „Începând cu 1 ianuarie 2021, autovehiculele utilizate (second hand), cu postul de conducere pe partea dreaptă şi care provin din UK nu vor mai putea primi automat CIV indiferent de omologarea în baza căreia au fost acestea înmatriculate. Cele mai importante modificări care ar trebuie efectuate unui autovehicul care deţine omologare de tip emisă de UK ar putea fi mutarea postului de conducere pe partea stângă, înlocuirea farurilor şi, după caz, inversarea lămpilor de ceaţă şi mers înapoi, poziţionate în partea din spate a vehiculului. Totodată, inspecţia tehnică periodică efectuată în UK la vehiculele utilizate (second hand) nu mai este acceptată (recunoscută) la omologarea individuală şi eliberarea CIV pentru reînmatriculare în România. Inspecţia tehnică periodică trebuie refăcută la RAR“
Maşinile omologate, român cu volanul pe dreapta
De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziţie dintre UK şi Uniunea Europeană nu va fi prelungită, vehiculele noi care au omologarea UE de tip emisă de UK (marca e11) nu vor mai primi automat cartea de identitate a vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării, dat fiind faptul că omologarea UE de tip şi certificatul de conformitate (CoC) aferente îşi pierd valabilitatea de la data menţionată mai sus. Aceste vehicule vor fi supuse unei reomologări individuale, cu verificarea condiţiilor tehnice aplicabile pentur vehicule noi. În cazul autovehiculelor noi, omologarea UE de tip acordată de UK, îşi pierde valabilitatea indiferent de statul din care provine respectivul autovehicul. Important este de ştiut că la maşinile care au deja cartea obţinută de la RAR, nu le trebuie mutat volanul pe stânga, după cum se mai arată în informaţiile venite de la autoritatea în domeniu: „Precizăm că în prezent cadrul legislativ nu prevede obligativitatea posesorilor de autovehicule înmatriculate în România, care au postul de conducere dispus pe partea dreaptă, să mute postul de conducere pe partea stângă pentru a putea circula în România după încheierea perioadei de tranziţie prevăzute în Acordul de retragere a Regatului Unit din UE: Potrivit Acordului, perioada de tranziţie poate fi prelungită cu unul sau doi ani. Totodată,menţionăm că Registrul Auto Român nu este abilitat să emită texte de lege care să reglementaze situaţia acestor autovehicule pe teritoriul României, ci doar să se asigure că normele legale aflate în vigoare sunt aplicate“
Nu se poate interzice înmatricularea
În Europa există şi câteva cazuri în care s-a ajuns la judecată în ceea ce priveşte interzicerea înmatriculării maşinilor cu volan pe dreapta în alte state. Astfel, RAR-ul ne-a informat şi despre deciziile luate de Comisia Europeană, în acest sens, în cazuri din Polonia şi Lituania: „Arătăm că, din punctul de vedere al Comisiei Europene, interzicerea înmatriculării autoturismelor cu volanul pe partea dreaptă într-un stat membru UE încalcă legislaţia comunitară. Comisia a apreciat că o astfel de interdicţie ar încălca normele UE, privind omologarea de tip a autovehiculelor (Directiva 2007/46/CE) şi principiul liberei circulaţii a mărfurilor (articolele 34-36 TFUE). Reaminitim şi că, în anul 2014, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunţat pe tema interzicerii înmatriculării vehiculelor cu postul de conducere situat pe partea dreaptă în ceea ce priveşte alte state membre – Polonia, în cauza nr. C-639/11 şi Lituania, în cauza nr. C-61/12 şi a statuat că pot fi luate măsuri mai puţin restrictive pentru a creşte gradul de siguranţă rutieră.“
523 de Cărţi de Identitate eliberate în Argeş
În anul 2019, la nivel naţional, Registrul Auto Român a eliberat un număr de 18.747 de cărţi de identitate a vehiculului (CIV) pentru autovehicule destinate circulaţiei pe partea stângă, provenite din UK. Dintre acestea, 523 au fost eliberate de reprezentanţa RAR din judeţul Argeş. În perioada 1 ianuarie- 30 ianuarie 2020, RAR a eliberat un număr de 1696 de cărţi de identitate a vehiculului, pentru atovehicule destinate circulaţiei pe partea stângă, provenite din UK. Dintre acestea, 74 au fost eliberate de reprezentanţa RAR din judeţul Argeş. Menţionăm că eliberarea CIV într-un anumit judeţ nu înseamnă automat că autovehiculul respectiv a fost înmatriculat ulterior în acelaşi judeţ. S.M.