Contribuţii neplătite angajaţilor în spitale din Argeş

0

Un control al Curţii de Conturi a scos la iveală nere­guli grave la Spitalul Jude­ţean de Urgenţă Piteşti. Timp de 7 luni, mai multor angajaţi nu li s-au plătit con­tribuţiile sociale, la stat. Aceleaşi nereguli au con­sta­tat inspectorii şi la Spitalul Municipal Curtea de Argeş.
Raportul Curții de Conturi referitor la modul în care au fost cheltuiți banii la Spitalul de Urgență din Pitești indică faptul că nu au fost achitate contribuțiile sociale în valoare de 367.467 de lei pentru veniturile personalului auxiliar în perioada mai-noiembrie 2018. Este vorba despre infirmieri, brancardieri, îngrijitoare, cărora le-au fost majorate veniturile cu ajutorul unor sume compensatorii, dar nu le-au fost plătite obligaţiile către Stat. Conducerea unităţii medicale a fost obligată să plătească totul, inclusiv penalitățile, spune Curtea de Conturi.
Plată nelegală
Curtea de Conturi a mai găsit nereguli şi în privinţa unor plăţi. „În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității auditate au stabilit întinderea prejudiciului adus SJU Pitești prin plata nelegală a contravalorii unor articole de deviz care, în fapt, trebuiau suportate de către executantul lucrării la obiectivul de investiții «RK instalații de apă caldă și căldură Spital 2», operațiune din care a rezultat că valoarea certă a acestuia fiind de 18.791de lei, din care 17.896 de lei debit și 895 de lei majorări de întârziere aferente. Ca măsură, se impune recuperarea integrală a prejudiciului”, mai scrie în raport.
Contract cu o firmă, deşi spitalul are jurişti
Ca o menţiune, în raport se mai precizează faptul că, deşi Spitalul Judeţean de Urgenţă Piteşti are în organigramă Departament juridic, în 2018, a fost angajată o firmă specializată în astfel de servicii, fără votul Consiliului Județean Argeș, unul dintre finanțatorii instituției. În 2018, anul în care au fost găsite abateri de către reprezentanții Curții de Conturi, CJ Argeș a virat către spital 8,5 milioane de lei.
Au fost recuperate toate prejudiciile
Am solicitat un punct de vedere conducerii Spitalului Judeţean de Urgenţă Piteşti referitor la aspectele de mai sus. Ni s-a precizat că toate cele constatate au fost remediate iar plăţile au fost făcute. „Urmare a Raportului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizie (Raportul de follow-up) din 12.12.2019, prin care s-au dispus o serie de măsuri privind înlăturarea deficiențelor constatate și consemnate în raportul de audit la care facem referire, vă comunicăm că măsurile au fost duse la îndeplinire integral, fiind recuperate toate prejudiciile. ­Menționăm că atribuirea contractului de prestări servicii judiciare s-a realizat în baza unei proceduri de achiziție publică. Precizăm că aceste deficienţe au fost determinate de erori neintenţionate, unele umane, altele informatice, şi au fost remediate în totalitate.”, a precizat managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Piteşti.
La Curtea de Argeş, aceeaşi situaţie…
Nu doar la Spitalul Judeţean de Urgenţă Piteşti au fost găsite nereguli, ci şi la Spitalul Municipal Curtea de Argeş. Potrivit raportului, aceeaşi abatere de neplată a unor contribuţii sociale a fost constatată şi în unitatea din oraşul basarabilor. „nu au fost stabilite, evidențiate și virate la bugetul general consolidat al statului, în perioada ianuarie – iulie 2018, contribuții de asigurări sociale, contribuții de asigurări sociale de sănătate și respectiv contribuții asiguratorii pentru muncă, în sumă estimată de 285.382 de lei, aferente drepturilor drepturile bănești acordate în perioada menționată sub forma indemnizației de hrană”, se arată raportul Curţii de Conturi, tot pentru anul 2018.
„Situaţiile financiare nu prezintă o imagine reală”
„În timpul misiunii de audit financiar, persoanele cu atribuții din cadrul entității auditate au procedat la stabilirea contribuțiilor legale aferente indemnizației de hrană acordată personalului entității în intervalul ianuarie – iulie 2018, operațiune din care a rezultat că nivelul acestora este de 261.209 lei pentru care se datorează accesorii fiscale în sumă de 24.173 de lei”, Concluziile reținute de către echipa de audit la finalizarea verificărilor au fost că „situaţiile financiare nu au fost întocmite din toate punctele de vedere semnificative în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România; situaţiile financiare nu prezintă o imagine reală şi fidelă a poziţiei financiare, a performanţei sau a modificării poziţiei financiare a entităţii; modul de administrare a patrimoniului public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale, precum şi execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli nu respectă principiile legalităţii şi regularităţii, întrucât valoarea cumulată a erorilor/abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate se situează peste pragul de semnificaţie de 2% raportat la totalul plăților efectuate din fonduri publice în cursul exercițiului financiar-bugetar auditat”.
Obligaţi să achite obligaţiile şi penalităţi!
Ca urmare a constatărilor, Curtea de Conturi a impus „plata la bugetul asigurărilor sociale de stat și respectiv la bugetul asigurărilor sociale de sănătate a obligațiilor suplimentare stabilite în timpul misiunii de audit la nivelul sumei totale de 285.382 de lei, din care 261.209 lei reprezintă contribuții sociale obligatorii iar diferența de 24.173 de lei dobânzi și penalități de întârziere aferente care urmează a fi recalculate până la data achitării integrale a debitului”.
Deşi am încercat să-l contactăm telefonic pe managerul Spitalului Muncipal Curtea de Argeş, Viorel Popescu, pentru a obţine un punct de vedere referitor al această situaţie, domnia sa nu a răspuns la telefon. M.Sandu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.