Începând de la 1 iulie 2020, companiile vor începe mult-așteptatul proces de conectare a caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul național de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a anunțat în urmă cu câteva minute Ministerul Finanțelor Publice (MFP). În primă fază se vor conecta marile firme, urmând ca până la 31 ianuarie 2021 să se conecteze și firmele mici și mijlocii.
Concret, marii contribuabili vor avea trei luni pentru a-și conecta casele de marcat la sistemul ANAF, în perioada iulie – septembrie 2020, în timp ce contribuabilii mici și mijlocii vor avea patru luni, în perioada octombrie 2020 – ianuarie 2021. „Marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni, începând cu data de 1 iulie (până la 30 septembrie 2020), în timp ce operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii și mici vor finaliza procesul de conectare până la data de 31 ianuarie 2021. (…) Până la 31 septembrie vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat”, scrie în comunicatul de presă remis de MFP.
Conform programului
Informația se potrivește cu declarațiile oficialilor de la începutul acestui an. Mai precis, reprezentanții MFP și ANAF anunțaseră că legarea caselor de marcat la sistemul Fiscului va fi făcută până la finele anului 2020. Conform recentului anunț, vorbim de doar o lună întârziere față de termenul stabilit inițial, având în vedere efectele epidemiei de coronavirus. Sistemul național de monitorizare a caselor de marcat a fost luat prin achiziție publică și acesta include atât partea de hardware, cât și partea de software. Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la monitorizarea tuturor aparatelor în timp real. În acest sens, firmele sunt obligate să-și conecteze la internet casele de marcat, astfel încât datele fiscale să ajungă direct la autorități. Momentan, până se ajunge la conectarea aparatelor la registrul național, firmele trebuie să facă raportări lunare la Fisc.
Analiză şi control la distanţă
Potrivit MFP, „datele colectate din [casele de marcat cu jurnal electronic] vor fi folosite pentru analiză și control de la distanță, astfel încât să conducă la reducerea substanțială a numărului controalelor fizice inopinate și la concentrarea verificărilor pe zonele de risc identificate”. În plus, sistemul va îngloba și informațiile transmise în prezent prin raportări lunare, astfel că inspectorii vor putea să identifice rapid contribuabilii problematici. „Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite și stocate din 2018 până în prezent, cât și datele noi raportate zilnic vor fi folosite pentru analize predictive. Acest sistem va permite recunoașterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice. Interfața folosită de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN, tip produs/ serviciu, CUI, sediu, adresă și altele. Pe lângă îmbunătățirea relației dintre ANAF și operatorii economici prin simplificarea interacțiunii, proiectul vizează și folosirea datelor colectate în vederea identificării cu o acuratețe foarte mare a operatorilor economici care se conformează benevol și cei care încearcă eludarea prevederilor legale”, mai scrie în comunicatul MFP.
700 de mii de case de înlocuit
Inițial, cei de la Finanțe estimau că ar fi în jur de 800.000 de case de marcat vechi de înlocuit, însă cele mai recente estimări sunt pe la 700.000 – 750.000. Din 2018 și până acum au fost înlocuite în jur de 530.000 de aparate vechi, conform datelor deținute de autorități. Companiile mari și mijlocii ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la 1 iunie 2018, în timp ce companiile mici ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la data de 1 august 2018. Însă amenzile pentru neînlocuirea caselor de marcat se pot aplica abia de la 1 septembrie 2018, pentru firmele mari și mijlocii, și de la 1 noiembrie 2018, pentru firmele mici. Potrivit legislației, amenzile pentru nerespectarea calendarului înlocuirii caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. Însă fapta este iertată momentan la prima abatere, deoarece este acoperită de legislația prevenirii.
De menţionat că, este neclar la acest moment dacă termenele de conformare amintite mai sus (30 septembrie 2020 și 31 ianuarie 2021) vor fi incluse într-un act normativ sau nu, pentru a deveni obligatorii. S.M.