TRANSFORMAREA CARBURANTULUI ÎN ENERGIE MOTOPROPULSOARE ESTE O UZINĂ ÎN SINE

0
  • GABRIEL VIERU, DIRECTOR UZINA MECANICA ȘI ȘASIURI DACIA



În uzina pe care o conduceți se produc motoare și componente care înglobează o diversitate de procese tehnologice. Motoare made în Romania, care echipează modele din gama Dacia, dar și alte modele ale Grupului Renault. Când un potențial client consultă fișa tehnică a mașinii, inevitabil, paragraful despre motorizare suscită mare interes.


Dacă v-ar întâlni, ce i-ați spune clientului despre motoarele care sunt produse aici, în România?
Motoarele fabricate la Dacia înglobează o experiență comună cu Renault de 20 ani și, conceptual, de 52 de ani. O caracterizare scurtă: performanță ridicată cu consum mic și capacitate optimizată, utilizând supraalimentarea cu turbina pe versiunea benzină. Și aș adăuga, „excelent fabricate în România”, deviza uzinei noastre.
În ultimii ani, Uzina Mecanica și Șasiuri Dacia a marcat recorduri după recorduri. În sensul în care au fost evidențiate simbolic, alături de echipe, cifre rotunde pentru: motoare, șasiuri, cutii de viteze, tone de aluminiu topit (în cea mai mare turnătorie din țară și a grupului). Un exemplu recent, sunt cele 4 milioane de cutii de viteze TLx produse. Cum traduceți aceste rezultate ?
Fabricația înseamnă efort, comunicare, emoție, suflet și sentimentul că putem reuși doar împreună!
Dacă ar fi să alegeți o singură piesă din ansamblul mecanic de care să fiți atașat, care ar fi aceea?
Prima responsabilitate în grupul Renault a fost în zona de expertiză cutii de viteze. Consider că pinioanele* sunt cele de care aș fi atașat.
Peste 2 milioane de vehicule (Dacia, Renault sau Nissan) din lume sunt echipate cu motoare produse la Mioveni. Ce definiție ar da motorului inginerul Gabriel Vieru?
Motorul este inima, iar cutia de viteze, sufletul unui vehicul, în timp ce inginerul spune despre motor că este cel mai complex organ din componența unui vehicul. Transformarea carburantului în energie motopropulsoare este o uzină în sine! Tehnologia utilizată la producția motorului TCe Energy este una de ultimă generație în cadrul Alianței.
Cât din producția uzinei merge la export?
Procentul de export variază între 55% și 65%, în funcție de lunile de fabricație și de cerințele clientului.
Noile modele, Logan, Sandero si Sandero Stepway, aflate la a treia generație, vor oferi clienților game de motorizări pe benzina (TCe 90 și TCe100) care respectă normele de emisii Euro 6D-Full (intră în vigoare la 1 ianuarie 2021), dar și soluția hibridă, benzină – GPL, sub emblema ECO – G. Ce ne puteți spune despre aceste motorizări?
Tendința accentuată de protejare a mediului înconjurător, declarată globală, ne orientează să reducem nivelul de emisii păstrând nivelul de performanță menționat anterior, iar versiunea GPL este o propunere excelentă pentru mediu și bineînțeles, un beneficiu în ceea ce privește costurile de utilizare pentru clientul final.
Parcursul dvs profesional se confundă cu dezvoltarea uneia dintre cele mai complexe uzine mecanice a Grupului. Cum a fost prima zi la Dacia și cum ați regăsit uzina după parcusul dvs în afara țării, într-o altă uzină a Grupului ?
Prima zi în Dacia rămâne o amintire extrem de plăcută : impresia de organizare, curățenie și foarte multă tehnologie m-a copleșit ! Uzina a continuat evoluția și rolul meu este să capitalizez această experiență și să o aduc către toți colegii mei.
Cum arată o zi din viața unui director de uzină?
Păstrând echilibrul normal cu viața privată. Ziua începe devreme, cu calm, continuă concentrat pe responsabilitățile uzinei și se finalizează cu orientarea strategiei pe termen mediu.
Care este viziunea pe care o aveți când vă gândiți la viitorul acestei uzine?
Uzina Mecanica și Șasiuri Dacia concurează cu succes pentru podiumul uzinelor grupului și al Alianței. Responsabilitatea managerială pe care o avem este să păstram acest avantaj competitiv și să fim cât mai agili în dezvoltarea de noi tehnologii.
Ce mașină conduceți?
Dacia.

Gabriel Vieru s-a alăturat Groupe Renault România în 2007 ca inginer expert în Inginerie și Fabricație Cutii de Viteze. A fost pe rând, manager Calitate, șef departament adjunct Cutii de Viteze TLx, șef departament Uzinaj Șasiuri și șef departament Cutii Viteze TL și JH. Din 2017 a fost în expatriere director Fabricație al uzinei Mecanice și al uzinei Vehicule din cadrul Renault Nissan Automotive India PL din Chennai. Este absolvent al Universității Tehnice Gheorghe Asachi din Iași și al unui master în cadrul aceleiași instituții de învățământ superior. Înainte de a veni la Dacia, a fost inginer la ASAM și BMT Caratron Group Iași. Gabriel Vieru face parte din comitetul de management de țară al companiei. 

* Pinionul este o piesă cu o geometrie specială, parte din cutia de viteze, sub forma unei roți dințate, care, alături de celelalte piese, are funcția de a transmite mișcarea vehiculului
* Cutia de Viteze tip TLx, cu nr.
4 000 000, a ieșit din linia de fabricație la sfârșitul lunii septembrie. A fost livrată Uzinei Vehicule, situată pe platforma industrială Dacia de la Mioveni, pentru a echipa un model Duster.