CEZ încarcă facturile!

3

  • Clienţii se plâng



Pe o piață liberalizată a prețului la energie electrică, zeci de societăți vin cu diverse oferte pentru consumatori în încercarea de a atrage cât mai mulți clienți. Compania CEZ cel mai mare furnizor de energie electrică din România încearcă de asemenea să își mențină clienții. În luna ianuarie însă, mulți dintre consumatori s-au plâns că au primit facturi cu costuri exagerate emise de furnizor.


Printre cei care au anunțat în mod public că furnizori încarcă facturile românilor se numără chiar Virgil Popescu, ministrul Energiei. Acesta a relatat că el însuși a primit o factură cu o estimare exagerată. Referitor la acest subiect am cerut un punct de vedere la CEZ Vânzare. Din materialul următor aflați amănunte despre situaţia prezentată dar și răspunsul companiei la solicitarea redacției noastre.
Factură dublă faţă de consumul real
La redacția noastră au sunat mai mulți clienți să se plângă de faptul că CEZ a venit, în luna februarie, cu estimări mult mai mari față de consumul real, dar și față de consumul declarat de consumator. Facturile au fost emise pe acest consum estimat, exagerat, înainte să fie făcută citirea și fără să aștepte să fie emisă factura de regularizare, care are ca scop încasarea pe anumite diferențe. Oamenii se întrebau dacă nu cumva compania vrea să beneficieze de banii românilor fără să plătească dobândă sau dacă prin această metodă sunt forţaţi să rămână clienţi CEZ dat fiind că au apucat să plătească în avans o sumă de bani pe care se tem că nu o mai pot recupera. Concret, un client care avea o consum declarat, prin contract, de 60 de kilowați, a primit în prima săptămână din luna februarie o factură prin care i se estimase un consum de 122 kilowați, pentru lunile ianuarie și februarie. Cum factura era emisă pe două luni, avea de plată, nici mai mult, nici mai puțin de 244 kw, asta deși, în mod normal consuma în jur de 120 kw (în două luni). De altfel, chiar pe factura cu pricina, însuși furnizorul făcuse o comparație în care preciza că, beneficiarul a avut un consum mediu lunar de 60 kw în 2020 și un „consum mediu actual de 62 kwh în 2021”, fiind calculat pe primele săptămâni din ianuarie. Potrivit acelei facturi clientul ar fi avut de plătit pe două avize de plată, un cost pe care în mod normal, îl achita în patru luni, nu în două luni, mai exact 244 lei, cu TVA inclus.
Ministrul Popescu a atras atenţia asupra acestei practici
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a vorbit despre această practică a furnizorilor de energie electrică. Potrivit ministrului, distribuitorii și furnizorii estimează consumuri prea mari și, în acest fel, încarcă facturile clienţilor și iau astfel nişte bani în avans, ceea ce nu este legal, spunea oficialul. „Practic, furnizorii împreună cu distribuitorii încarcă facturile românilor prin estimări mai mari în această perioadă de iarnă, urmând ca ulterior, după o lună, două, trei, patru, cinci, în funcție de consumul fiecăruia, să-și recupereze banii. Practic, se finanțează pe banii românilor fără dobândă, după părerea mea complet în afara oricărui cadru legal”, a arătat Virgil Popescu.
Răspunsul CEZ Vânzare
Pornind la la cele de mai sus, am înaintat către CEZ Vânzare o solicitare prin care potrivit legii 544/2011 am adresat patru întrebări la care am primit răspunsul de mai jos, care explică modul de calul şi ce au de făcut clienţii. Vom publica integral întrebările şi răspunsurile.
1. De ce pe facturile aferente lunii ianuarie clienţii au primit un consum estimat dublu, sau mai mare, faţă de consumul real?
În lipsa unei situații concrete, vă comunicăm faptul că furnizorul CEZ Vânzare emite facturi către clienții casnici de energie electrică în conformitate cu reglementările în vigoare, bazându-se pe următoarele consumuri de energie:
-pe baza consumului de energie electrică determinat prin autocitirea indexului contorului de către clientul final şi transmiterea acestuia în intervalul de timp şi în condiţiile comunicate de furnizor pe factură.
-în situaţia în care clientul final nu transmite indexul autocitit în intervalul de timp şi în condiţiile comunicate de furnizor, valoarea facturii de energie se determină prin una din următoarele metode:
– pe baza unui consum estimat de energie electrică, prevăzut în convenţia de consum, anexă la contractul de furnizare energie electrică, care este stabilită de comun acord cu clientul final în momentul semnării contractului;
– pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul determinat care reiese din cele mai recente citiri, efectuate de operatorul de rețea;
– pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul clientului final din perioada similară a anului precedent.
Subliniem faptul că în situația unor diferențe majore între valoarea facturată în baza consumurilor estimate și valoarea reală, clienții CEZ Vânzare au posibilitatea să solicite modificarea convențiilor de consum ori de câte ori profilul lor de consum nu mai corespunde cu cel în baza căruia au încheiat contractele de furnizare de energie electrică.
Subliniem faptul că în perioada în care se realizează citirea contorului de către operatorul de rețea, facturile CEZ Vânzare includ contravaloarea consumului citit de acesta.
2. Cetăţenii se plâng că prin această majorare „nereală” a consumului vor fi forţaţi să rămână clienţii CEZ Vânzare, dat fiind că ei vor achita în avans sume ce ar acoperi consumul real pe lunile viitoare. Este adevărat?
Având în vedere modul de facturare, prezentat anterior, menționăm faptul că toate facturile de energie electrică emise clienților casnici conțin cantități de energie electrică pentru care plata trebuie realizată de clienți post consum (după încheierea perioadei de consum).
Spre exemplu: formatul facturii de energie electrică emisă clienților casnici eligibili din mediul urban de către furnizorul CEZ Vânzare cuprinde în general 3 avize de plată, pentru 3 perioade diferite de consum, cu 3 date de scadență diferite, conform consumului de energie electrică pe care îl reflectă:
-un aviz aferent perioadei de regularizare a consumului de energie – reflectă consumul de energie realizat, fiind stabilit conform citirii periodice a contorului electric de către personalul operatorului de rețea;
-două avize de plată, aferente contravalorii consumului de energie electrică estimată pentru următoarele două luni calendaristice (stabilit conform modului de estimare prezentat anterior). Aceste avize de plată au date de scadență ulterioare finalizării perioadelor de consum la care se referă.
Subliniem faptul că:
-cele trei avize sunt emise pentru perioade de consum diferite, cu date de scadență diferite (stabilite post – consum);
-clienții au posibilitatea de a plăti lunar, fiecare aviz la data de scadență sau cumulat (valoarea totală a facturii) în cazul în care își doresc acest lucru (este o opțiune personală a fiecarui client).
Toți clienții CEZ Vânzare pot să își actualizeze consumurile estimate ori de câte ori profilul de consum al acestora suferă modificări.
În cazul clienților casnici eligibili din mediul rural sau a clienților casnici reglementați, factura va cuprinde un singur aviz de plată aferent unei perioade de consum regularizate sau estimate.
Menționăm faptul că, în situația încetării unui contract de furnizare a energiei electrice, conform legislației în vigoare, în termen de maximum 42 de zile de la încetarea contractului, furnizorul emite clientului factura cu decontul final de regularizare a obligațiilor de plată sau factura estimată pentru ultimul consum de energie electrică, în cazul în care clientul final nu asigură operatorului de rețea accesul la contor, pentru efectuarea citirii periodice.
3. Cetăţenii se plâng că, în acest fel, compania încasează în avans sume mari de bani pe care îi poate utiliza fără a achita o dobândă persoanelor de la care încasează (aşa cum s-ar întâmpla dacă ar lua din bancă). Oamenii spun că este inechitabil, fiind obligaţi să achite, altfel riscă să li se sisteze energia electrică, fiind nevoiţi să suporte costuri suplimentare pentru reluarea furnizării. Cum comentați?
Reluăm faptul că pentru procesele de facturare care vizează cantități de energie electrică estimate generăm facturi de energie electrică cu avize de plată care au date de scadență post -consum și nu s-a procedat niciodată la condiționarea livrării de energie electrică versus plata în avans a avizelor de plată.Reiterăm faptul că ori de câte ori clienții își schimbă profilul de consum și acesta nu mai corespunde cu cel în baza căruia au încheiat contractele de furnizare de energie electrică pot să-și actualizeze convențiile de consum.
4. De ce nu s-a respectat consumul estimat prevăzut în contractul încheiat cu compania, de client?
Nu ne-a fost semnalată nici o situație în care să ni se confirme că nu a fost respectat consumul prevăzut în contractul de furnizare. În lipsa unei situații concrete, reluăm informațiile generale prezentate anterior, prin care menționăm că furnizorul CEZ Vânzare emite facturi în baza…(În continuare, reprezentantul companiei, a reluat răspunsul de la prima întrebare). M.Sandu


3 COMENTARII

  1. Vrăjeală. Mai nou montează contori cu autocitire prin distrugerea tabloului electric, întrucât contorul are gabarit mai mare si nu se potrivește cu tabloul de siguranțe si rama contorului. De aici apar: lipsa siguranței consumatorului, aspectul inestetic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.