Zeci de călători au trăit clipe de spaimă, marţi seara, după ce trenul Regio care făcea curse pe traseul Bucureşti-Piteşti-Craiova a rămas fără frâne în apropierea Gării Goleşti. Oamenii au crezut să le-a venit sfârşitul, fiind panicaţi şi de atitudinea controlorului de tren care s-a dovedit complet depăşit de situaţie. Mecanicul ştia de la Titu că Săgeata Albastră are o problemă. În cele din urmă a reuşit să oprească trenul acţionând sistemul suplimentar de frânare.
Potrivit călătorilor, mecanicul şi-a dat seama că ceva este în neregulă, încă de la Titu. „Mecanicul a observat o eroare în bord în apropierea Gării Titu iar în apropierea Gării Golești și-a dat seama că nu poate să mai oprească trenul. A reușit să reducă din viteză și i-a cerut controlului să tragă frâna de urgență. Acesta din urmă s-a speriat și a transmis panica pasagerilor”, povestea o femeie aflată în vagon.
„Controlorul nu ştia unde este frâna de mână”
Discuţiile dintre mecanic şi controlor, dar şi atitudinea acestuia din urmă, nu au făcut altceva decât să sporească spaima călătorilor. „Se auzeau foarte bine conversaţiile. La un moment dat conductorul i-a spus domnului de la bilete, cel care controlează biletele, după ce ne-a controlat, să vină să stea cu el pentru că are defecţiune pe bord şi domnul tot se ducea în spate, a stat în spate. Trenul era plin de copii veninţi de la mare, de bătrâni, de persoane adulte, dar foarte mulţi copii”, a precizat o doamnă. Oamenii au înţeles că între cei doi angajaţi ai CFR nu există o colaborare „Din București s-a sesizat la mecanicul de locomotivă că legătura între conductori nu a fost corectă. Mecanicul a făcut de două ori apel la controlorul de tren, care nu a putut să îl ajute cu nimic. Efectiv nu știa unde este frână de mâna. Nu știa mai rău ca noi. Acesta ne-a întrebat pe noi unde este frâna. Nu este normală o astfel de situație. M-am speriat foarte rău. Am trecut prin momente de groază. Mecanicul a sărit printre noi, ne-a spus să ne dăm la o parte, și să îi acordăm culoarul liber, ca să poată să ne salveze. A trebuit să treacă în cealaltă rezervă (n.r locomotivă) pentru a ne salva viețile. Nu știu sigur câte persoane au fost dar erau persoane multe…” , a spus altă pasageră.
A oprit dincolo de gară
Trenul a fost oprit la 200 de metri de gară iar cei circa 50 de oameni au coborât de urgenţă. „Toată lumea s-a panicat și apoi la ușă, nu știu cum, un cetăţean a tras şi a dat Dumnezeu şi a deschis uşile. Lumea s-a bulucit toată să cadă” , a spus una dintre pasagere. Călătorii sunt de părere că situaţia ar fi fost evitată dacă ar fi fost schimbat trenul încă de când a fost sesizată eroarea de la bord. Mai multe persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale după ce au făcut atac de panică, echipaje SMURD şi ale Serviciului de Ambulanţă Argeş, acordându-le asistență medicală, la faţa locului. După întâmplare, călătorii au fost preluaţi de un alt tren fiind duşi de la Goleşti, la Piteşti.
A rupt macazul
Poliţiştii au demarat o anchetă, la fel şi CFR Călători. „Serviciul Județean de Transporturi Argeș a fost sesizat cu privire la faptul că un tren de călători care circula pe ruta București –Pitești- Craiova nu ar fi oprit la indicatoarele „stop” amplasate la intrarea în Golești și a rupt macazul de linie. Trenul nu a deraiat și nu au existat victime. Cei aproape 40 de călători au fost preluaţi de un alt tren și și-au continuat deplasarea. La fața locului s-a deplasat atât echipa operativă a SJT dar și o comisie de specialitate din cadrul Agenției de Investigare Feroviară Română pentru efectuarea cercetărilor. În cauză a fost întocmit dosar penal pentru săvârșirea infracțiunilor de neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă din culpă, iar verificările continuă pentru stabilirea tuturor împrejurărilor în care s-a produs evenimentul” a declarat Mădălina Epure, ofiţer de relaţii cu presa al IPJ Argeş.
Verificări minuţioase înainte de plecarea în cursă
Dumitru Constantin, lider sindical Regionala Pitești, a declarat că nu a ştiut nimic până ieri, despre cele petrecute dar a precizat că înainte de pleca în cursă, toate trenurile sunt verificate minuţios. „ Aceste autotrenuri şi orice garnitură de tren personal nu pleacă dintr-o staţie fără verificări. Este verificat sistemul de frânare, frâna de mână, frâna automată, computerul de bord, absolut tot. Până acum eu nu am auzit să se fi întâmplat ceva similar pe zona noastră”, a spus acesta. Din primele verificări efectuate de oamenii legii a reieşit că trenul a fost oprit cu ajutorul sistemului de comandă din cea de a doua locomotivă. Cheia acestui vagon se afla la şeful de tren. Mecanicul, care ştia foarte bine ce are de făcut, i-a cerut ajutorul conductorului pentru a obţine cheia şi a mers în cealaltă locomotivă pentru a opri trenul. Ancheta nu s-a finalizat. M.Sandu Foto C.Tudor