Două servicii electronice la ANAF, non-stop

0



Agenţia Naţională de Administrare Fiscală reamintește că a pus la dispozitia contribuabililor mai multe servicii electronice care sunt disponibile 24h/24h, 7 zile/7 zile. Acestea sunt uşor de accesat și oferă o comunicare facilă și eficientă cu organele fiscal. Este vorba despre Serviciul ’’Spaţiul privat virtual ’’(SPV), existent pe portalul ANAF (www.anaf.ro) și de Serviciul ’’Depunere declaraţii on-line’’, existent pe portalul www.e-guvernare.ro.


Persoanele fizice se pot înregistra ca utilizatori ai serviciului”Spaţiul Privat Virtual” pe bază de credenţiale (nume utilizator şi parolă-NPOTP) prin accesarea site-ului www.anaf.ro, secţiunea Înregistrare în Spaţiul Privat Virtual/ Înregistrare utilizatori persoane fizice şi juridice / Persoane fizice / Înregistrare cu parolă și completarea datelor în formularul web de înregistrare care se afişează.

Pentru aprobarea înregistrării în SPV, în câmpul’’Tipul de aprobare’’ din formularul de înregistrare se alege una dintre următoarele variante: # verificare număr document (fără deplasare la sediul unităţii fiscale).Această opţiune se alege în cazul în care contribuabilul deține un document emis de ANAF (somaţie, notificare, scrisoare primită în anul 2018 de la Ministerul Finanţelor Publice, referitoare la înrolarea în acest serviciu).

Dacă se alege această opţiune, în câmpul ”Număr document” se completează, după caz, numărul de înregistrare al documentului respectiv; # verificare număr înregistrare decizie (fără deplasare la sediul unităţii fiscale). Această opţiune se alege în cazul în care contribuabilul are o decizie de impunere anuală, decizie de plăţi anticipate sau decizie referitoare la obligaţii de plată accesorii, emisă de ANAF din 2013 până în prezent.

Dacă se alege această opţiune, în câmpul ’Număr decizie’” se completează numărul de înregistrare a deciziei; # identificare vizuală online – sistem video (fără deplasare la sediul unității fiscale). Această opţiune se alege în situaţia în care persoana fizică doreşte ca aprobarea înregistrării ca utilizator SPV să se realizeze de la distanţă prin identificarea pe baza unei sesiuni video.

10 zile de la momentul înregistrării

După completarea şi transmiterea cererii de înregistrare în SPV, persoana fizică trebuie să se programeze pentru efectuarea identificării vizuale online de către organul fiscal, folosind aplicaţia ”Programări online” disponibilă pe site-ul ANAF (www.anaf.ro), secţiunea ”Servicii online” sau accesând direct următorul link: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/programari_online/, selectând data şi ora la care este disponibilă şi urmând paşii afişaţi pe ecran. Sesiunea de identificare vizuală online trebuie programată în termen de zece zile de la momentul înregistrării în SPV. În situația în care persoana fizică nu poate participa la sesiunea video, aceasta se poate reprograma în intervalul celor zece zile; # aprobare la ghişe.

Înregistrare în nume propriu

Pentru depunerea declaraţiei unice prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual se accesează portalul www.anaf.ro, apoi meniul ”Depunere declaraţie unică şi alte formulare SPV-PF”(din partea dreaptă sus a ecranului principal) sau direct următorul link: https://formularespv-pf.anaf.ro.

Persoanele fizice care dețin certificat digital calificat, eliberat de furnizorii de servicii de certificare acreditaţi în condiţiile Legii 455/2001 privind semnătura electronică, înregistrat pe site-ul www.anaf.ro, se pot înregistra în Spațiul Privat Virtual : # în nume propriu; # ca reprezentant legal al persoanei juridice sau al entităţii fără personalitate juridică; # reprezentant desemnat al persoanei juridice sau al entităţii fără personalitate juridică; # împuternicit al persoanei fizice, al persoanei juridice sau al entităţii fără personalitate juridică.

Pentru înregistrarea în SPV a persoanei fizice pe bază de certificat digital, în nume propriu, se accesează site-ul www.anaf.ro, secţiunea Înregistrare în Spaţiul Privat Virtual/ Înregistrare utilizatori persoane fizice şi juridice /Persoane fizice / Înregistrare cu certificat digital. Pentru înregistrarea în SPV a persoanei juridice se accesează site-ul www.anaf.ro, secţiunea Înregistrare în Spaţiul Privat Virtual/ Înregistrare utilizatori persoane fizice şi juridice /Persoane juridice / Înregistrare utilizatori cu certificat digital.

Înregistrare la distanță

Pentru utilizarea serviciului ’’Depunere declaraţii on-line’’, existent pe portalul www.e-guvernare.ro, contribuabilii trebuie să deţină certificat digital calificat eliberat de furnizorii de servicii de certificare, acreditaţi în condiţiile Legii 455/2001 privind semnătura electronică.

Instrucţiunile de utilizare a serviciului de depunere a declaraţiilor on-line de către persoanele care deţin certificate digitale calificate, eliberate de furnizorii de servicii de certificare, acreditaţi în condiţiile Legii nr.455/2001, în calitate de reprezentanţi legali sau împuterniciţi, desemnaţi de către contribuabili pentru semnarea declaraţiilor fiscale care sunt depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pot fi consultate la următorul link:https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/instructiuni/instructiuni2.6.htm.

În scopul evitării deplasărilor la sediile unităţilor fiscale, având în vedere contextul pandemic, ANAF recomandă ca persoanele care au obligaţia depunerii declaraţiei unice şi care nu sunt înrolate în Spaţiul Privat Virtual, să opteze pentru aprobarea înregistrării în SPV la distanţă prin identificare vizuală on-line sau verificare număr înregistrare decizie/verificare număr document. Informaţii suplimentare sau asistenţă cu privire la utilizarea serviciilor electronice şi depunerea declaraţiei unice pot fi solicitate la Call Center-ul ANAF la nr. de telefon 031.403.91.60. S.M.