Calendarul de înscriere la clasa pregătitoare, etapa a II-a, pentru anul școlar 2022-2023 a fost modificat, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Astfel, validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor se face în perioada 8 iunie – 22 iunie 2022.
Înainte de această modificare, validarea cererilor-tip se desfășura între 31 mai și 7 iunie. „În cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua, părinții completează, în ordinea descrescătoare a preferințelor, maximum trei opțiuni pentru unități de învățământ la care mai există locuri disponibile”, prevede un articol din metodologie. Cea de-a doua modificare se referă la perioada în care are loc procesarea la nivelul școlilor a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, precum și completarea în aplicația informatică a datelor din cererile-tip de înscriere. Acestea vor avea loc între 23 iunie și 28 iunie 2022. Înainte de modificare, procesarea cererilor la nivelul școlilor și completarea în aplicația informatică erau programate în zilele de 8 și 9 iunie. Listele finale ale copiilor înscriși la clasa pregătitoare vor fi afișate la fiecare școală pe data de 29 iunie, potrivit ordinului menționat anterior. În varianta inițială a calendarului, listele finale erau publicate pe 10 iunie. Acest lucru înseamnă că părinții vor afla de-abia la finalul lunii iunie clasa în care a fost repartizat copilul.
Criterii de departajare
Centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ și soluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al copilului, se desfășoară în perioada 1 septembrie—8 septembrie 2022, se mai arată în Ordin. În situația în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor de înscriere primite de la părinți al căror domiciliu se află în afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, se aplică criterii de departajare generale și specifice. Criteriile generale, conform metodologiei sunt: # „existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului; # existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți; # existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte; # existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă”. Potrivit metodologie, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile menționate mai sus, apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criterii.
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare școală și trebuie să țină cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație, se arată in document.