Potrivit OUG 195/2002, orice administrator de drum are obligația, de a repara și de a întreține starea carosabilului și a marcajelor pentru a asigura condiții de siguranță traficului rutier. În Argeș, mai mulți administratori de drum au fost avertizați sau chiar sancționați de Serviciul Rutier Argeș pe motiv că nu și-au îndeplinit sarcinile. În cazul în care se va produce un accident din cauza stării drumului, șoferul poate acționa în judecată administratorul șoselei respective. Precedentul există! Au fost situații în care CNAIR a fost obligată la plata unor despăgubiri uluitoare unor victime.
O situație întâlnită pe o porțiune de drum din comuna Bascov, pune șoferii în dificultate. Este vorba de tronsonul cuprins de la ieșirea din pasajul Bascov până la intrarea pe Autostrada București-Pitești, pe strada Serelor. O zonă intens circulată unde, de-a lungul timpului, au avut loc multe accidente rutiere. Conducătorii auto se plâng că marcajele care delimitează benzile de mers nu sunt vizibile. Acesta, abia pot fi observate ziua, iar noaptea devin invizibile din cauză că sunt șterse, spun conducătorii auto. Urmele de vopsea rămase pe asfalt par doar o umbră a marcajelor care au fost cândva…În aceste condiții, șoferii pot trece de pe o bandă pe alta fără să își dea seama. Potrivit articolului 5 din OUG 195/2002: ”Administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competențelor ce îi revin, cu avizul poliției rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, și să le mențină în stare corespunzătoare.”
„Vremea nu ne-a permis să facem unele marcaje”
Pentru a afla de ce nu au fost refăcute marcaje în zonă, l-am contactat telefonic pe Gheorghe Mihăiță, directorul Secției de Drumuri Naționale Pitești. Acesta susține că în zona semnalată nu sunt probleme. „Acolo avem marcaje foarte bune și parapeți pentru a evita pericolele. S-a făcut un studiu de impact legat de sistematizare și împreună cu cei de la Serviciul Rutier am pus acei parapeţi pentru că au fost accidente în zonă din cauză să treceau şoferii de pe un sens pe altul. O problemă ar fi într-adevăr în curbă, la intrarea pe autostradă. Acolo ține de secția Autostrăzi București. Și este o problemă, că au vrut să închisă autostrada pentru lucrările făcute de Webuild (n.r. fosta Astaldi, care efectuează lucrări la autostrada Sibiu-Piteşti). Urma să facă ei marcajul provizoriu galben. Sunt situații pe alte drumuri naţionale din judeţ, unde am avut foarte multe lucrări de covoare asfaltice și refacere, dar vremea nu ne-a permis să facem unele marcaje. Ne obligă prin lege ca după ce punem covorul (n.r. asfaltic), trebuie să stăm minim 20 de zile şi apoi să facem marcajele. Dacă plouă sau este vreme urâtă, nu le putem trasa. Acum lucrăm la Piscani pe porțiunea de la intrare la uzină și trebuie să facem marcajul peste 20 de zile. S-a muncit foarte mult la reparat drum și nu stăm. La Căpăţâneni e gata o parte din el, s-a făcut și pe Costești. Mai avem o zonă pe Pitești-Slatina. Dacă Dumnezeu ne ajută cu vremea o să facem marcajele și acolo”, a declarat Gheorghe Mihăiță.
Poliţiştii au notificat şi au amendat
Administratorii de drum care nu respectă obligaţiile prevederilor legale pot fi sancţionaţi de Serviciul Rutier. „ În 2021, Serviciul Rutier Argeş a aplicat 12 sancțiuni în valoare de aproximativ 10.000 lei. Patru dintre acestea au fost aplicate CNAIR pentru nereguli depistate pe DN 65, DN73 C, DN73, și DN 73E (n.r. care duce spre uzina Dacia) pentru neîntreținerea în stare de de viabilitate a părții carosabile. Alte 7 sancțiuni, toate cu avertisment, au fost aplicate Reginei Autonome de Drumuri Județene. O amendă a fost dată pentru un drum comunal din Tigveni, Consiliului Local Tigveni, în valoare de 3. 000 de lei. În 2022 a fost dată o singură sancțiune, cu avertisment, pentru o gură de canal neacoperită în Pitești”, a declarat Mădălina Epure, ofiţer de relaţii cu presa al IPJ Argeş. Înainte de a se ajunge la sancţiuni, administratorii de drumuri sunt notificaţi cu privire la starea drumurilor, atunci când sunt depistate probleme.
„Structurile rutiere au transmis, în anii 2021 și 2022, notificări companiilor responsabile, pentru menținerea în stare de viabilitate a drumurilor, în funcție de deficiențele constatate, astfel: 65 de informări către autoritățile locale, 23 de informări către Regia Autonomă Județeană de Drumuri Argeș, 33 de informări către Secţia Drumuri Naţionale Pitești. Pentru asigurarea condițiilor necesare desfășurării fluente a traficului rutier și prevenirii accidentelor de circulație, structurile rutiere din Argeș verifică, permanent, starea de viabilitate a sectoarelor de drumuri din zona de competență, urmărind corectitudinea amplasării și starea indicatoarelor rutiere, existența și corectitudinea semnalizării orizontale și verticale, degradări ale părții carosabile și modul de rezolvare a deficiențelor constatate cu ocazia verificărilor efectuate anterior”, a mai precizat Mădălina Epure.
„Pot fi acţionaţi în judecată”
Referitor la cum pot fi trași la răspundere administratorii de drumuri în cazul producerii unor accidente rutiere atunci când evenimentul a avut loc din cauză stării drumului, am stat de vorbă cu Nicolae Zărnescu, avocat în cadrul Baroului Argeș. “Administratorul de drum poate fi sancţionat. Ar fi o răspundere delictuală, urmare a căreia se poate produce o dăunare. Cineva trebuia să facă ceva, din cauză că nu a făcut s-a produs un prejudiciu şi cine a greşit trebuie să-l repare. La chestiuni de groapă, canale descoperire, lucrurile sunt certe. Pot fi acţionaţi în judecată. Faptul că nu sunt marcaje şi noaptea se pot produce accidente, e mai greu de dovedit în instanță. Poți fi dați în judecată, dar există o reglementare care spune că şoferii trebuie să adapteze viteza pentru a reduce riscul producerii unui accident. E mai greu de dovedit!” a explicat avocatul Nicolae Zărnescu.
Există precedent în despăgubiri acordate şoferilor
Există precedent privind despăgubirile acordate de CNAIR şoferilor care au provocat accidente din cauza neadministrării corecte a drumurilor. În 2014, Instanţa Supremă a decis ca CNADNR să îi plătească daune morale de un milion de euro unei tinere care şi-a pierdut mâna dreaptă în urma unui accident rutier petrecut în 2006, în timp ce aceasta mergea, împreună cu prietenul ei, spre Braşov. Acesta a tras de volan spre dreapta, pentru a evita o altă maşină care intrase pe sensul lor de mers. Autoturismul în care se aflau cei doi a lovit un parapet metalic de pe marginea drumului, un fragment din acesta a străpuns portiera dreaptă a masinii şi i-a intrat tinerei în mână. Aceasta a fost dusă atunci la spital, unde i-a fost amputat braţul drept. De asemenea, în martie 2019 Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a trebuit să achite despăgubiri de 5.269 de lei unui şofer din judeţul Hunedoara care a suferit un accident pe autostrada Deva-Timişoara, după ce un câine i-a apărut în faţă pe carosabil, nu l-a putut evita, iar maşina pe care o conducea bărbatul a fost avariată. Şi exemplele pot continua!