- Scrisoare deschisă împotriva unei modificări din Legea Educației
Proiectul de lege potrivit căruia liceele şi colegiile pedagogice nu vor mai putea forma învăţători, ci numai educatori, a strânit nemulțumiri în rândul unităților de învățământ de profil. Liceele și colegiile pedagogice, între ele și Colegiului Național Pedagogic „Carol I” din Câmpulung, au transmis o scrisoare deschisă către Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României şi Ministerului Educaţiei prin care cer să nu se desfiinţeze specializarea de învăţător. Scrisoarea deschisă a fost semnată de reprezentanții a 29 de licee şi colegii cu profil pedagogic din ţară.
Directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Carol I” din Câmpulung, a transmis şi redacţiei noastre scrisoarea deschisă înaintată până la cel mai înalt nivel. „În speranța că ne veți sprijini în demersul nostru de menținere a specializării învățător/învățătoare în cadrul liceului pedagogic (propusă spre desființare prin noua lege a învățământului), vă trimitem punctul de vedere al liceelor/colegiilor pedagogice din țară”, a spus Radu Gheorghe.
Iată mai jos textul integral al acesteia:
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România.
Încercări de desființare a acestui profil au mai existat în perioada postdecembristă, dar timpul a dovedit că au fost decizii eronate și s-a revenit asupra lor.
Argumente:
1. Urmând acest profil vocațional, elevii au șansa ca de la vârstă fragedă să se pregătească temeinic pentru profesia de dascăl, într-un mediu care le oferă atât cunoștințe teoretice, cât și competențe și abilități metodice în cadrul practicii pedagogice desfășurate timp de patru ani. Prin școlile de aplicație, se oferă posibilitatea elevilor să-și desfășoare practica pedagogică observativă și de predare în condiții optime pe parcursul celor patru ani de studiu.
2. Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice.
3. Absolvenții profilului pedagogic au ocupat posturi didactice și au continuat studiile universitare la facultățile de științe ale educației, ceea ce demonstrează că cele două nivele de învățământ se completează și nu se exclud.
4. Nu credem că se pot echivala anii de pregătire din liceul pedagogic și completarea procesului de perfecționare din universitate, adică șapte ani de studiu, doar cu formarea din mediul universitar, adică trei ani.
5. Este cunoscut că unitățile de învățământ de stat și particulare solicită cadre didactice care au la bază liceele pedagogice.
6. Optăm pentru specializarea educator-învățător cu calificările: educator/ educatoare pentru educație timpurie (ciclul antepreșcolar și preșcolar) și învățător/ învățătoare (ciclul primar)
7. Condiționarea absolvenților de profil pedagogic, specializarea învățător/învățătoare care se încadrează în sistemul național de învățământ pentru ocuparea funcției didactice de învățător/învățătoare, de absolvirea unei forme superioare de învățământ într-o perioadă de 6-7 ani.
Modernizarea învățământului nu înseamnă doar forme noi, preluate ca atare, ci, mai ales, păstrarea fondului, a tradiției care și-a dovedit viabilitatea de-a lungul anilor. Credem că, în aceste condiții, adaptarea ar fi cuvântul – cheie. Trebuie mers înainte cu ceea ce avem deja bun, fără să dărâmăm tot pentru a construi edificii fără bază. În plus, ar trebui cerută și părerea tuturor celor implicați în procesul instructiv-educativ.” M.Sandu