Începând cu data de 31 martie, România a aderat la spațiul Schengen, fiind eliminate controalele la frontierele aeriene și maritime. Cu acest prilej toate structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne au fost dotate cu un dispozitiv care funcționează în baza unei aplicații cu ajutorul căreia se pot face verificări rapide. O simplă scanare a actului de identitate sau a pașaportului, vine cu informații despre cel verificat. Oamenii legii află dacă posesorul are restricții în spațiul Schengen, dacă este urmărit international sau național, date despre mașina pe care o deține, dacă are asigurare RCA sau dacă certificatul de înmatriculare este valabil. Sistemul de verificare a fost pus în funcțiune de astăzi 31 marie 2024.
Dispozitivele mobile distribuite în acest scop, au instalată aplicația EDAC. Sunt aparate sub forma unui telefon mobil sau a unei tablete. Actul de identitate este scanat și rezultatele apar pe ecran, în câteva secunde, astfel că interacțiunea polițist – persoană legitimată se derulează mult mai rapid. Până astăzi, oamenii legii foloseau o stație cu taste în care introduceau manual datele de identificare sau sunau în dispecerat să fie făcută verificarea. ”Toate structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne cu atribuții privind legitimarea și verificarea persoanelor (respectiv structurile de Poliție, Jandarmi, Imigrări, alături de Poliția de frontieră), au la dispoziție un nou mijloc electronic, dezvoltat pentru a face, printr-un proces automatizat, mult mai rapid, verificarea identității și a eventualelor mențiuni, în baza unui act de identitate. Polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Argeș vor folosi, alături de celelate structuri, dispozitive mobile sau tablete, având instalată o aplicație special dezvoltată cu acest scop, atât în activitățile curente, cât și în punctele de acces din instituție sau la ghișeele destinate publicului. Utilizând aceste dispozitive mobile, se va realiza o scanare a documentului prezentat de persoana verificată (cum ar fi cartea de identitate, pașaport, permis de ședere și altele). Procesul automatizat prin aplicația special destinată acestui scop compară datele prezentate cu cele existente în bazele de date și afișează imediat, alături de fotografia din bazele de date, și informații în cazul în care vorbim de o persoană urmărită sau care are vreo interdicție. În situația în care sunt constatate anumite probleme, persoana în cauză va fi condusă la sediul unității de poliție pentru verificări suplimentare”, a transmis Florin Popa, purtător de cuvânt al IPJ Argeș.