Un agent de securitate, în vârstă de 44 de ani, din Pitești, a murit în aprilie 2021 pe A 1, lângă mașina de serviciu care se defectase. Omul se afla pe carosabil, lângă autoturismul oprit pe banda 1, când a fost izbit cu putere de o autoutilitară.
La trei ani de la moartea agentului, Judecătoria Topoloveni, acolo unde s-a judecat procesul de ucidere din culpă, a stabilit că în accident a fost culpă comună, a șoferului și a bărbatului decedat. Potrivit deciziei judecătorești, cea mai mare parte din vină a avut-o șoferul mort.
Ultimul apel telefonic…
Nenorocirea a avut loc în noaptea de 18 spre 19 aprilie 2021, pe autostrada Bucureşti-Piteşti la Căteasca, în apropiere de ieșirea de pe A1 spre Craiova.
Piteşteanul Doru T., de 44 de ani, era agent de pază la o firmă de securitate din Pitești. Potrivit rechizitoriului întocmit de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Topoloveni bărbatul se afla în timpul serviciului și se întorcea din zona parcurilor fotovoltaice din Căteasca, unde patrulase.
Conducea un Logan care s-a defectat la kilometrul 105. Mașina a rămas pe prima bandă, iar agentul a coborât și a sunat în dispecerat. A cerut să vină în zonă un alt echipaj care să tracteze Loganul de pe banda 1 până pe banda de urgență. La aceeași oră la care a fost dat apelul telefonic, a avut loc și tragedia.
Agentul era lângă mașină, pe prima bandă
” În jurul orei 01:10 inculpatul Vasile G. circulând pe banda nr. 1 şi ajungând în zona unde era staţionat autoturismul marca Dacia Logan (numitul Doru T. aflându-se poziţionat pietonal pe partea carosabilă, în zona colţului stânga spate a autoturismului marca Dacia Logan) din cauza neatenţiei şi a circulaţiei nepreventive, a lovit cu partea frontală a autoutilitarei marca Fiat Ducato autoturismul marca Dacia Logan în zona din spate, accidentul de circulaţie fiind de tipul „față-spate”. Astfel, numitul Doru T. a fost prins între cele două planuri dure ale autovehiculelor, fiind accidentat în zona toraco-abdominală, după care a fost antrenat şi proiectat în zona glisierelor de delimitare a sensurilor de mers, intrând în impact violent cu capul de suprafaţa dură a carosabilului”, scrie în rechizitoriu.
Când la fața locului a ajuns echipajul ambulanței, piteșteanul era decedat. Șoferul autoutilitarei era rănit ușor, la fel și fiica lui, o fetiță de 11 ani, care își însoțea tatăl în cursă, ambii fiind transportați la spital.
Accidentul putea fi evitat
Expertiza tehnică a stabilit că în momentul impactului Fiatul avea o viteză de 100 de kilometri la oră, iar accidentul a avut loc din culpă comună. ”Instanța reține că sus-numitul (n.r. bărbatul decedat), deşi oprise autoturismul marca Dacia Logan pe banda nr. 1 de circulaţie, acesta nu a luat măsurile minime de a se face vizibil participanţilor la traficul rutier prin montarea triunghiurilor reflectorizante pe carosabil în spatele autoturismului şi punerea în funcţiune a luminilor de poziţie şi a luminilor de avarii ale acestuia, ci a rămas pe carosabil în zona autoturismului”, se precizează în motivarea sentinței dată de Judecătoria Topoloveni, vineri 30 mai.
În ceea ce-l privește pe șoferul autoutilitarei, expertul tehnic spune că dacă ar fi fost atent, putea să evite impactul. ”S-a reținut astfel că inculpatul ar fi avut posibilități tehnice de a evita accidentul, dacă circula vigilent/atent, în condiţii de vizibilitate nocturnă redusă, asigurată de iluminarea farurilor, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiţii de siguranţă în limita câmpului vizual, avut spre înainte, pentru a evita în orice moment neprevăzut o coliziune „faţă-spate” care să conducă la producerea unui eveniment rutier nedorit cu autoturismul marca Dacia Logan în condiţiile producerii accidentului de faţă, respectiv de a se îndepărta de poziţia autoturismului şi a victimei, aflată pietonal în zona din spatele autoturismului, prin trecerea controlată şi din timp pe banda nr. 2 a sectorului de drum, asigurând o distanţă laterală de siguranţă suficientă faţă de poziţia acestora pe banda nr. 1”, mai scrie în motivare.
Șoferul 20%, mortul 80%
Potrivit sentinței, șoferul este vinovat în proporție de 20% de producerea accidentului mortal iar victima are o parte de vină de 80%. Prin urmare, Judecătoria Topoloveni a hotărât ca Vasile G., șoferul autoutilitarei, să fie condamnat la 1 an și 4 luni închisoare cu amânarea aplicării pedepsei. Are o perioadă de supraveghere de 2 ani.
În timpul procesului rudele agentului de securitate decedat au cerut despăgubiri morale în valoare de 100.000 de lei. Judecătorul a respins cererea de pretenții civile. Asta din cauză că cea mai mare parte din vină i-a aparținut agentului decedat, dar și pentru că, firma de asigurări a despăgubit familia defunctului, cu aproximativ 163.000 lei. Hotărârea nu este definitivă, putând fi atacată cu apel.