Sistemul Garanție-Returnare va fi lansat la data de 30 noiembrie 2023, iar campania de informare „Hora Reciclării” detaliază pașii pe care românii trebuie să-i urmeze în procesul de returnare al ambalajelor și de recuperare a garanției. M.S.
Noua campanie de comunicare își propune nu doar să anunțe intrarea în vigoare a Sistemului Garanție-Returnare (SGR) și să invite românii să adopte noile măsuri de reciclare, ci și să educe publicul cu privire la rolul și importanța lor în asigurarea unui mediu mai curat și mai verde, anunță RetuRo.
Scopul sistemului
Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029 – 90%.
De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea și chiar depășirea noilor ținte de colectare și reciclare pentru restul tipurilor de materiale, și anume 75% pentru sticlă și 60% aluminiu, începând cu anul 2030, spun reprezentanții RetuRo
Beneficiile
În primul rând, sistemul de garanție-returnare va contribui la protejarea mediului înconjurător, ambalajele colectate prin SGR fiind redirecționate de la groapa de gunoi sau din natură. Astfel, ele vor fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, iar atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.
Prețul plătit și primit
Sistemul de garanție-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii români. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie să se obișnuiască cu acesta, astfel că în primii 2-3 ani, garanția ar trebui să rămână la o valoare fixă.Astfel, garanția a fost stabilită în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia.
Prețul de 0,5 lei va fi platit pentru orice băutură cumpprată de la magazine care are un volul, de la 0,1 litri până la 3 litri.
Returnarea ambalajelor
După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia. Ambalajul trebuie să fie curat și să aibă dopul pus.
Comercianții care nu se înregistrează în baza de date operată de către administratorul SGR riscă o amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 RON.