NE IMPLICĂM ACTIV ÎN DEZVOLTAREA COMUNITĂȚII LOCALE, OFERIND ELEVILOR ȘANSA DE A-ȘI ALEGE DRUMUL

0
  • LAURA DRĂGUȚU, RESPONSABIL RELAȚII ȘCOLI ȘI UNIVERSITĂȚI GROUPE RENAULT ROMÂNIA



Prezența mediului privat în economia României contribuie semnificativ la inserția profesională a tinerilor și la viitorul lor. Învățământul profesional joacă un rol esențial în dezvoltarea competențelor practice ale tinerilor. Ce înseamnă învățământul profesional dual, cine poate beneficia de el și de ce este bine să te specializezi într-o meserie?
Învățământul dual este o formă a învățământului profesional și se organizează după finalizarea clasei a VIII-a. Spre deosebire de învățământul profesional clasic, clasele de învățământ dual se înființează doar la solicitarea companiilor, ceea ce înseamnă că există o nevoie reală a angajatorilor de a integra absolvenții care obțin calificările urmate.
Specializarea într-o meserie prin intermediul acestei forme de învățământ pune elevii în contact direct cu profesioniști care practică acea meserie, le oferă acces la cele mai noi tehnologii din industrie și le mărește șansele de a fi angajați la absolvire.
La Dacia, timp de 3 ani, elevii își urmează pasiunile tehnice alături de specialiștii noștri, unde învață o meserie și intră în contact cu domeniul industrial. La absolvirea studiilor, elevii obțin un certificat de calificare de nivel 3 și au posibilitatea de a fi angajați.
Aceștia pot opta pentru continuarea studiilor în învățământul liceal (din clasa a XI-a) și apoi în cel universitar după susținerea bacalaureatului. Astfel, la finalul studiilor vor ști deja cum se transpun în practică conceptele teoretice complexe și vor avea un avantaj față de alți absolvenți care au urmat filiera teoretică.
Groupe Renault România, la nivelul comunității argeșene, a profesionalizat generații de elevi în diverse meserii care țin de domeniul auto. Câți elevi au trecut pragul platformei industriale de la Mioveni?
Susținem învățământul profesional și ne implicăm în dezvoltarea viitoarelor generații de specialiști încă din 2014, iar în 2018 am fost prima companie din județul Argeș care a încheiat parteneriate pentru susținerea învățământului profesional dual.
Până în prezent, 261 elevi au participat la stagii de pregătire practică pe platforma industrială de la Mioveni, dintre care 48 au absolvit deja.
Care este beneficiul pentru elev? Ce deprinderi dobândește, cu ce rămâne din această experiență?
Beneficiile învățământului profesional dual sunt multiple pentru elevi. Dezvoltă competențe tehnice teoretice, dar mai ales practice, care îi ajută să se specializeze pentru meseriile viitorului. Apoi, prin îndrumarea tutorilor din companie, își îmbunătățesc abilitățile personale, cum ar fi cele de organizare, comunicare și de lucru în echipă. Este o ocazie bună pentru elevi să își dea seama ce drum vor să urmeze după absolvire, având deja experiența interacțiunii cu mediul industrial.
Pe parcursul celor trei ani de studiu, elevii beneficiază de susținere financiară din fonduri publice, 200 lei pe lună, prin Programul național de protecție socială „Bursa profesională”. Suplimentar, aceștia primesc burse și de la companiile care îi susțin.
Aveți o colaborare de durată cu 2 licee cu profil tehnologic din Argeș (Liceul Tehnologic Construcții Mașini Mioveni și Liceul Tehnologic Astra Pitești), dar și cu autoritățile locale. Povestiți-ne în ce constă acest parteneriat?
Prin încheierea de parteneriate cu cele două licee, dar și cu primăriile orașului Mioveni si municipiului Pitești, ne implicăm activ la dezvoltarea comunității locale, oferind elevilor șansa de a-și alege drumul, de a-și urma pasiunile.
Câteva exemple ale acțiunilor pe care le derulăm în cadrul acestui parteneriat sunt reprezentate de promovarea învățământului dual și a ofertei școlare, participarea în consiliile de administrație ale școlilor sau dotarea cu echipamente destinate pregătirii practice a elevilor în atelierele școlilor. Autoritățile locale asigură funcționarea în bune condiții a întregului proces de educație și formare profesională.
Care este cifra de școlarizare pentru anii 2020 – 2021? Când încep înscrierile, căror clase se adresează și care sunt specializările?
Pentru anul școlar 2020-2021, înscrierile se derulează între 29 iunie și 6 iulie. Sunt disponibile 86 de locuri în cadrul claselor de învățământ dual ale celor 2 licee partenere, la care se pot înscrie absolvenții clasei a VIII-a.
Elevii care doresc să se înscrie la Liceul Tehnologic Construcții de Mașini din Mioveni sau la Liceul Tehnologic Astra din Pitești pot opta pentru următoarele calificări: sudor, mecanic echipamente hidraulice și pneumatice, electromecanic utilaje și instalații industriale, operator la mașini cu comandă numerică, electronist aparate și echipamente, frezor, rectificator și strungar. Pentru mai multe detalii despre înscriere, recomand consultarea site-urilor celor două licee.
Ce le oferă Groupe Renault România?
Pe lângă pregătirea practică și implicarea în dezvoltarea profesională și personală a elevilor, le acordăm burse lunare de studiu în valoare de 400 lei, pentru a-i motiva și pentru a-i ajuta să se concentreze asupra școlii. În plus, elevii care obțin rezultate foarte bune pot accesa burse de performanță în valoare de 200 de lei fiecare.
Pe parcursul derulării stagiilor de practică, le asigurăm rechizite, transportul, prânzul, echipamentele de lucru și protecție.
Câți dintre cei care au făcut practică în uzinele Dacia de la Mioveni au și rămas în companie?
Dintre cei 48 de absolvenți, peste 50% ne-au devenit colegi.
Ce ne puteți spune despre tutorii care îi însoțesc pe parcursul stagiului? Din ce domenii de activitate provin? După încheierea practicii, elevii mai țin legătura cu aceștia?
Elevii sunt îndrumați de către tutori din aproape toate departamentele platformei industriale: Uzina Vehicule (Caroserie, Montaj, Presaj, Vopsitorie), Uzina Mecanică și Șasiuri (Aluminiu, Automatizări Industriale, Cutii de Viteze, Motoare, Mentenanță, Șasiuri etc) și Direcția Matrițe.
Tutorii le sunt aproape elevilor pe toată durata școlarizării atât în dezvoltarea competențelor tehnice, cât și a celor personale precum lucrul în echipă, comunicare, încredere în forțele proprii. De asemenea, le oferă suport în explorarea opțiunilor pentru alegerea parcursului profesional după absolvire.
În România, peste jumătate de milion de elevi nu reușesc să ia BAC-ul. Se vorbește prea puțin despre învățământ profesional dual? Care credeți că sunt perspectivele pe termen lung?
În acest moment, în România, învățământul profesional dual nu este promovat suficient. Majoritatea companiilor care se implică în susținerea acestei forme de învățământ și școlile cu care au parteneriate desfășoară acțiuni locale de promovare pentru atragerea elevilor în această formă de învățământ. Dacă ar exista un program de promovare la nivel național al învățământului dual, prin care să fie evidențiate avantajele acestuia și importanța meseriilor, atunci și elevii ar fi mai înclinați să își selecteze parcursul profesional în funcție de vocații și pasiuni. Având o calificare, pe termen lung, aceștia își pot găsi mai ușor un loc de muncă.
Indiferent dacă elevii se angajează la companiile care i-au susținut în timpul școlii după ce își obțin calificarea sau dacă își continuă parcursul educațional, învățământul profesional dual este primul pas pentru viitorul lor.
Laura Drăguțu coordonează de mai bine de doi ani proiectele educaționale Groupe Renault România, printre care și programele de practică pentru elevi și studenți. Învățământul dual este unul dintre proiectele care i-au permis să se implice direct în dezvoltarea profesională a tinerilor din comunitatea locală, dar și în grupuri de lucru naționale alături de alți angajatori pentru susținerea acestei forme de învățământ.