Gratis la transport şi spectacole, pentru elevi

0

Modificări importante la Legea Educaţiei

– De asemenea, se vrea reducerea numărului de şcolari în clase

Modificările Legii Educaţiei aprobate la începutul acestei săp­tă­mâni în Parlament includ şi gratuitatea trans­portu­lui pentru elevi şi acces liber la filme, muzee, spectacole. Astfel, pe lângă redu­cerea numărului de elevi într-o clasă, proiectul mai inclu­de şi pre­ve­de­rea potrivit căreia ”elevii beneficiază de gratuitate pen­tru accesul la muzee, la concerte, la spectacole de teatru, de operă, de film şi la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţii publice”.
În ceea ce priveşte gratuitatea transportului, ”elevii din învăţământul obligatoriu, profesional şi liceal acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul rutier judeţean şi interjudeţean, feroviar şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Consiliile judeţene şi consiliile locale organizează transportul public în vederea asigurării transportului elevilor spre şcoli”, potrivit legii adoptate, care va ajunge la preşedintele Iohannis, pentru promulgare. Elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 52 călătorii dus-întors pe an, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.
Inspectorul Şcolar General, Dumitru Tudosou, despre modificările legii
„Va creşte procesul educaţional!“
Modificările importante aduse Legii Educaţiei sunt văzute cu ochi buni în teritoriu. Astfel, Inspectorul Şcolar General din Argeş, Dumitru Tudosoiu, crede că prin efectuarea acestora, calitatea actului educaţional va creşte la nivelul judeţului şi nu numai.
„Ideea mi se pare de bun augur. Este foarte bine pentru copiii noştri că au acces către cultură neîngrădit, pentru că poate reuşim astfel să le mai luăm ochii din calculatoare şi de pe reţelele de socializare. O altă modificare care sper să se pună în practică, este aceea în legătură cu reducerea numărului de elevi din clase. Dacă se realizează acest lucru vom avea automat o creştere semnificativă a procesului educaţional, cu timp mai mult alocat de profesori către fiecare elev, cu o calitate mai bună a predării lecţiilor. E diferenţă mare când predai unui număr de 30-34 de elevi. Totul se rezumă la calitatea actului educaţional, iar eu sper să se realizeze acest lucru. În momentul de faţă avem clase în gimnazial, în mediul urban şi mă refer la Curtea de Argeş, Câmpulung, Piteşti şi la licee, cu 33-34 de copii. Este un număr foarte mare… avem clase supraaglomerate. Dacă s-ar ajunge la 20-22 în ciclul primar şi maxim 25 la gimnaziu ar fi perfect. Cu acest număr, ar fi o zonă corectă pentru profesori, aceştia se pot implica în susţinerea lecţiilor, ar avea timp pentru toţii copiii, crescând şi timpul acordat discuţiilor cu fiecare elev“, ne-a spus Tudosoiu.
Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Argeş ne-a vorbit şi despre ceea ce implică din punct de vedere financiar, o reducere a numărului de elevi din clase. „Ar rezulta un număr de clase mai mare şi un număr de ore mai mare pentru cadre. Aici există o problemă, pentru că noi funcţionăm după Legea Educaţiei din 2011, care prevede modalitatea de finanţare în sistemul naţional de educaţie. Este vorba de o finanţare per elev, iar în Argeş, dacă nu ne ajunge acest buget la clasele cu 30-34 de copii, evident că nu va ajunge nici când vor fi mai puţini. Aici Parlamentul trebuie să vină cu un mecanism de finanţare aparte, ca să nu intre inspectoratele în colaps, iar cadrele să poată fi plătite. În concluzie, aceste modificări aduc bani mai mulţi şi o altă calitate a educaţiei“, a mai spus inspectorul general. În anul şcolar 2019/2020 în judeţul Argeş sunt 88.600 de elevi (de la grădiniţe până la licee). Dintre aceştia 29.581 sunt şcolarizaţi în mediul rural, iar 55.328 în mediul urban, în învăţământul de stat, însă şi câteva mii în învătământul privat. S.M.