- Rezutatele finanaciare ale anului trecut spun că partea a doua a anului cu COVID a fost mai bună
Îmbunătățirea puternică a profitabilității operaționale din cea de-a doua jumătate a anului arată primele efecte pozitive ale acțiunilor întreprinse în contextul unui an puternic afectat de pandemia de COVID-19. Rezultatele pentru cea de-a doua jumătate a anului 2020 (marja operațională a Grupului de 3,5% și fluxul de numerar operațional pozitiv pentru ramura Automobile) marchează primul pas în redresarea Grupului. Realizarea a 60% din obiectivele planului de economii în cuantum de 2 miliarde de euro chiar din primul an (comparativ cu 30% anunțat), împreună cu implementarea noii politici comerciale prevăzute de planul strategic „Renaulution”, a contribuit în mare măsură la aceste rezultate.
Cu toate acestea, anul fiscal 2020 rămâne puternic afectat de COVID-19. Astfel, vânzările au fost de 2,95 milioane de unități, în scădere cu -21,3% (-6,8% în S2). De asemenea, veniturile Grupului au scăzut cu -21,7% la 43,5 miliarde de euro (-18,2% la cursuri de schimb constante). Veniturile Grupului au scăzut cu -8,9% în S2, iar marja operațională a Grupului de -337 milioane de euro (-0,8% din venituri) a fost pozitivă , în cuantum de 866 milioane de euro (3,5% din venituri) în S2. Venitul operațional al Grupului a fost în cuantum de -1.999 milioane de euro (+8 milioane de euro în S2) şi se ia în considerare o creștere a tarifelor legate de îmbunătățirea în materie de competitivitate (costuri de restructurare și deprecieri) pentru aproape un miliard de euro. Venitul net de a fost de -8.046 milioane de euro (-660 milioane de euro în S2) comparativ cu 19 milioane de euro în 2019. Fluxul de numerar operațional negativ operațional pentru Automobile a fost de -4.551 milioane de euro, după o contribuție pozitivă de 1.824 milioane de euro în S2. Groupe Renault și-a atins obiectivele CAFE (autoturisme și vehicule utilitare ușoare) în Europa, unde își menține poziția de conducere în segmentul VE. Deficitul de cipuri electronice care afectează întreaga industrie auto afectează și Grupul, care se dedică în întregime limitării cât mai mari a impactului asupra producției. Vârful deficitului ar urma să fie atins în T2. Cea mai recentă estimare, presupunând o recuperare a producției în S2, oferă un risc net de aproximativ 100.000 vehicule pentru acest an. În conformitate cu planul „Renaulution”, Grupul va continua implementarea acțiunilor care vizează redresarea sa și confirmă obiectivele din 2023 comunicate în timpul prezentării planului.
Un prim semestru afectat
„După un prim semestru afectat de COVID-19, Grupul și-a schimbat semnificativ performanța în cea de-a doua jumătate. Acest rezultat este rodul eforturilor tuturor angajaților, al accelerării cu succes a planului nostru de reducere a costurilor fixe și al îmbunătățirii politicii de stabilire a prețurilor. Prioritatea este profitabilitatea și generarea de numerar, așa cum am anunțat în cadrul planului nostru strategic „Renaulution”. 2021 va fi dificil, având în vedere incertitudinile legate de criza din domeniul sănătății, precum și penuria în aprovizionarea cu componente electronice. Vom face față acestor provocări în mod colectiv, menținând impulsul spre redresare, în care ne-am angajat cu succes încă din vara trecută”, a spus Luca de Meo, CEO Groupe Renault. Veniturile Grupului au ajuns la 43.474 milioane de euro (-21,7%). La cursuri de schimb constante, scăderea ar fi fost de -18,2%. Veniturile Automobile fără AVTOVAZ au ajuns la 37.736 milioane de euro, în scădere cu -23,0%. Efectul volumului a fost de -19,2 puncte. Acesta a rezultat în primul rând din criza din domeniul sănătății și, într-o măsură mai mică, din politica noastră comercială care favorizează profitul în raport cu volumul. Vânzările către parteneri au scăzut cu -5,1 puncte, afectate și de criza din domeniul sănătății și de întreruperea producției Nissan Rogue. Impactul valutar a reprezentat -2,8 puncte negative și a fost legat de devalorizarea pesoului argentinian, a realului brazilian și a lirei turcești și, într-o măsură mai mică, a rublei rusești. Efectul prețului, în creștere cu 3,9 puncte, a venit dintr-o politică mai ambițioasă de stabilire a prețurilor și din măsuri de atenuare a devalorizărilor. Mixul de produse afectat cu 1,1 puncte, grație creșterii vânzărilor ZOE.
Impozite şi taxe
Impozitele curente și amânate au reprezentat o taxă de -420 milioane de euro față de o taxă de -1.454 milioane în 2019. Venitul net a fost de -8.046 milioane de euro, iar venitul net, cota Grupului a totalizat -8.008 milioane de euro (-29,51 euro pe acțiune comparativ cu 0,52 euro pe acțiune în 2019).Fluxul de numerar operațional pentru Automobile, incluzând AVTOVAZ, a fost negativ, de -4.551 milioane de euro. Se ia în considerare scăderea marjei de exploatare, modificarea cerințelor de capital de lucru și absența dividendelor primite de la RCI în urma deciziilor Băncii Centrale Europene. Doar în cea de-a doua jumătate, fluxul de numerar a fost pozitiv, de +1.824 milioane de euro, datorită gestionării investițiilor și a inversării modificării cerinței de capital de lucru, fără însă a compensa modificarea din prima jumătate a anului. Poziția netă a numerarului în ramura Automobile a fost negativă, de -3.579 milioane de euro la 31 decembrie 2020, comparativ cu o poziție pozitivă de 1.734 milioane de euro la 31 decembrie 2019. Activitatea Automobile la 31 decembrie 2020 deținea +16,4 miliarde de euro ca rezerve de lichiditate. La 31 decembrie 2020, stocuri totale (incluzând dealerii independenți) au reprezentat 486.000 de vehicule, în scădere cu peste 100.000 de unități (-19%). Reprezintă 61 de zile de vânzări, comparativ cu 68 de zile la sfârșitul lunii decembrie 2019. La Adunarea generală anuală a acționarilor, programată pentru 23 aprilie 2021, Consiliul de administrație va propune să nu se plătească dividende pentru anul 2020. S.M.