Moda concediilor, de lux, din bani publici nu mai este de mult un secret. Angajaţi ai primăriilor se „perfecţionează” anual, fix în perioada vacanţelor de vară, la resorturi sau hoteluri la care muritorii de rând nici n-ar visa. Au apărut o mulţime de firme care vin cu oferte pentru administraţiile publice, organizând diverse cursuri de perfecţionare profesională. Culmea este că ofertele au şi modalitatea de efectuare de cursuri on-line, doar că aleşii locali le preferă pe cele cu deplasare pentru subalterni. Iată mai jos câţi bani plătesc primării din Argeş pentru a avea angajaţi la cele mai înalte standarde de formare profesională.
Primaria comunei Băiculeşti a cumpărat de pe sistemul electronic de achiziţii publice un „Curs de formare profesională conform fişei de înscriere perioada 15-22 august Complex Mediteranean”. Cursul se numeşte „Comunicarea în administrația publică. Abordări practice și metode moderne de lucru”, iar preţul de catalog este 823,53 lei de persoană.Cum funcţionarului trebuie să i se asigura casa şi masa, Primăria a cumpărat şi „Servicii de cazare la hotel – cazare pentru formare profesională / perfecţionare cazare”, pentru o persoană, cu 5.480,67 lei, adică 782,95 lei pe zi.
Cursuri în Resortul Mera
Primăria Dârmănești a achiziţionat recent, prin cumpărare directă, trei pachete de acest gen, benficiarii fiind: secretarul primăriei, contabilul și șeful Serviciului public de alimentare cu apă și canalizare al comunei Dârmănești. Cursul costă 850 lei de persoană, însă pentru fiecare dintre cei trei angajaţi Primăria Dârmănești plătește cazare all inclusive de… 1.350 de euro (plus TVA!). Acestea au fost organizate la Mera în staţiunea Venus.
Perfecţionare de 5 stele!
Primăria Coşeşti a achiziţionat un „Curs Urbanism, cadastru si registrul agricol”, la Hotel Lotus Term în staţiunea Felix, pentru suma de 5.100 lei care s-a ţinut la începutul lunii august.
Din aceşti bani costul cursului este de numai 950 lei, restul fiind cazare şi masă, la…5 stele, pentru 5 nopţi. Benficiar este secretarul primăriei care a mers însoţit de soţie. De remarcat că pe SEAP era menţionată şi o variantă mai ieftină la 3.350 lei cu pensiune completă, numai că, a fost de preferat cel de lux.
12 angajaţi la cursanţi, la mare!
Potrivit sistemului electronic de achiziţii publice, SICAP, Primăria Pietroşani a cumpărat mai multe cursuri de formare profesională pentru proprii angajaţi. Cursurile s-au ţinut între 2 şi 8 august la Mamaia, la Complex Mediteranean, de 3 stele. Beneficiarii sunt 12 din cei 13 angajaţi ai Primăriei Pietroşsani.
Cursurile achiziţionate sunt – “Contabilitatea Instituţiilor Publice şi Codul Fiscal”, o persoană, „Asistenţă socială – strategii”, o persoană, „Resursele umane şi salarizarea în instituţiile publice”, o persoană, „Urbanism şi amenajarea teritoriului”, o persoană, „Managementul taxelor şi impozitelor locale”, două persoane, „Comunicarea în cadrul instituţiilor publice”, trei persoane, „Registru agricol şi cadastru”, două persoane, „Managementul situaţiilor de urgenţă”, o persoană. Pentru toate administraţia publică a plătit 14250 de lei cât au costat cursurile, iar 51.360 lei cazarea şi masa, în total 65.610 lei din bani publici.
Formarea poate fi făcută şi online
Potrivit Codului Muncii, „formarea profesională a salariaţilor se poate realiza prin următoarele forme: participarea la cursuri organizate de către angajator sau de către furnizorii de servicii de formare profesională din ţară sau din străinătate; stagii de adaptare profesională la cerinţele postului şi ale locului de muncă; stagii de practică şi specializare în ţară şi în străinătate; ucenicie organizată la locul de muncă; formare individualizată; alte forme de pregătire convenite între angajator şi salariat.
Cursurile de pregătire sunt obligatorii la 2 sau la 3 ani în funcţie de numărul de angajaţi. Tot Codul Muncii prevede că aceste cursuri sunt suportate de angajator. Până aici, corect, numai că formarea profesională poate fi făcută şi direct în instituţie, sau on-line,ceea ce rar întâlnim la administrațiile locale din Argeș. M.Sandu