Modificări la ordonanța ce reglementează șomajul tehnic

0


Ultimele modificări aduse ordonanţei de urgenţă referitoare la reglementarea şomajului tehnic suportat din bugetul de stat au fost publicate în Monitorul Oficial, aşa că intră deja în vigoare.



Astfel, faţă de reglementările anterioare, au a fost abrogată clasificarea angajatorilor ce îşi reduc activitatea total sau parţial ca urmare a ordonanţelor militare privind combaterea epidemiei de coronavirus sau din cauza conjucturii. Toţi angajatorii urmează aceeaşi procedura când solicită contravaloarea indemnizatiei pentru şomajul tehnic suportat din bugetul fondului de somaj. De asemenea, s-a abrogat obligaţia prezentării certificatului de situaţii de urgenţă pentru aprobarea plăţii indemnizaţiei pentru şomajul tehnic suportat din fondul de şomaj. Acest certificat există, dar se utilizează în alte situaţii. Conform ziare.com, pe perioada stării de urgenţă, salariaţii pentru care angajatorul decide suspendarea temporară a contractului de muncă, din iniţiativa angajatorului, pentru situaţia de somaj tehnic – beneficiază de indemnizaţie plătită din bugetul fondului de şomaj, în procent de 75% din salariul brut de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea legii bugetului asigurarilor sociale . Salariul mediu brut în anul 2020 este suma de 5.429 lei, astfel că indemnizaţia bruta nu poate depăşi suma de 4.071 lei. Au dreptul la această indemnizaţie suportată din fondul de şomaj salariaţii pentru care angajatorii îşi reduc total sau parţial activitatea ca urmare a epidemiei de coronavirus, conform Declaratiei pe propria răspundere a angajatorului. Indemnizatia este supusă impozitului pe venitul din salarii, contribuției la asigurările sociale și contribuției la asigurările de sănatate, conform prevederilor din Codul Fiscal. Faptul generator al taxelor se realizează la momentul încasării de către angajator a indemnizației brute, primite de la fondul de somaj, iar termenul de declarare și plată este data de 25 a lunii următoare faptului generator. Pentru indemnizația brută suportată din bugetul fondului de somaj, nu se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă.
Reglementări pentru angajatori
De asemenea, ordonanța reglementează următoarele situații noi:
– În situația în care un angajat înregistrează mai multe contracte de muncă, dintre care cel puțin unul este cu normă întreagă și este activ pe perioada stării de urgență, această persoană nu beneficiază de indemnizație de șomaj tehnic suportată din buget
– În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă, și toate sunt suspendate ca urmare a stării de urgență, beneficiază de indemnizația suportată din buget, doar la contractul individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase
– Dacă bugetul angajatorului permite, acesta poate suporta diferența până la minim 75% din salariul de baza corespunzător locului de muncă
– Perioada în care se beneficiază de indemnizația plătită din bugetul fondului de somaj constituie stagiu de cotizare privind concediile medicale conform legislației în domeniu.
Cum se fac plățile
Angajatorii aflați în sfera prezentei ordonane depun prin poștă electronică, la agențiile de ocupare a forței de muncă la care sunt arondați, o cerere semnată și datată, declarația pe propria răspundere și lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizații. Aceste documente se depun în luna curentă pentru luna anterioară. Agentiile de ocupare a forței de muncă au obligația să efectueze plata sumelor aferente indemnizațiilor de somaj tehnic în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Plata se va face în conturile băncilor comerciale unde angajatorii își au conturile deschise. Angajatorii au obligația să plătească salariaților indemnizatia cuvenită în maxim 3 zile lucrătoare de la încasarea sumelor. Angajatorul răspunde de corectitudinea și veridicitatea datelor transmise către agențiile de ocupare a forței de muncă în vederea încasării indemnizațiilor aferente șomajului tehnic. S.M.