Producție auto a scăzut cu 62%!

0
  • Comparația este făcută cu lunile martie – aprilie ale anului trecut
  • Modelul Ford coSporrt &Puma a devansat modelul Dacia Duster
  • Pandemia de coronavirus a lovit puternic piața auto din toată lumea



În perioada martie-aprile 2020, au fost produse în Ro­mânia un număr de 32.033 autoturisme, o scădere de -62.82% faţă de martie-apri­lie 2019 respectiv 86.152 unităţi. Din­tre acestea 18.448 unităţi au fost pro­duse în uzina DACIA de la Mioveni şi 13.585 unităţi au fost produse de uzina FORD de la Craiova. 


Pe modele, productia de autoturisme în primele patru luni ale anului 2020 se prezinta astfel:
– DACIA Duster – 50.220 unităţi
– FORD EcoSport & Puma – 53.526 unităţi
– DACIA Logan – 7.859 unităţi
– DACIA Sandero – 7.767 unităţi
– DACIA Logan MCV – 3.687 unităţi
Comparativ, conforma datelor oferite de Acarom, în luna ianuarie 2020, au fost produse ţară 43.043 autoturisme, o creştere de +3.1% faţă de ianuarie 2019 când au fost fabricate 41.748 unităţi. Dintre acestea 23.257 unităţi au fost produse de DACIA, iar 19.786 maşini de către uzina FORD de la Craiova.
Pe modele, productia de autoturisme a fost în ianuarie astfel:
– DACIA Duster – 15.697 unităţi
– FORD EcoSport & Puma – 19.786 unităţi
– DACIA Sandero – 3.789 unităţi
– DACIA Logan – 2.642 unităţi
– DACIA Logan MCV – 1.129 unităţi.
La cele de mai sus, se adauga caroserii vopsite fabricate de uzina DACIA cu destinatia Algeria în volum de 2.832 bucăţi.
Apoi, în luna februarie am avut o producţie de 48.038 autoturisme, înregistrându-se o creştere de +7.71% faţă de februarie 2019, respectiv 44.600 unitati. Dintre acestea 27.883 mașini au fost produse la Mioveni și 20.155 unități la FORD la Craiova. Pe modele, productia de autoturisme în primele două luni ale anului 2020 a fost:
– DACIA Duster – 36.421 unitati
– FORD EcoSport & Puma – 39.941 unitati
– DACIA Sandero – 6.057 unitati
– DACIA Logan – 5.701 unitati
– DACIA Logan MCV – 2.961 unitati.
La cele de mai sus, se adaugă caroserii vopsite fabricate de uzina DACIA cu destinația Algeria în volum de 4.055 unități.
Efectele opririi producției, foarte mari:
Dacia a blocat aproape 25.000 locuri de muncă
Apoi, piața auto a fost lovită din plin de criza epidemiei de Coronavirus. Efectul a fost unul de domino și scăderile înregistrate de piața auto nu au atins încă cel mai jos punct. Cifrele arată că industria automobilelor este una din componentele esențiale ale economiei și că reducerea activității a afectat și va afecta grav societatea, în ansamblul ei.
Industria auto a început anul 2020 cu o reducere a înmatriculărilor. La finele lunii ianuarie se înregistrau deja scăderi undeva în jur de 10%, în România, potrivit ACAROM iar în lunile următoare cifrele care contabilizau comprimarea din industrie și la înmatriculări de mașini noi, marcau valori negative din ce în ce mai mari. La începutul lunii aprilie cea mai serioasă scadere era în Italia, urmată de Franța cu 72%, Spania cu aproape 70%, Marea Britanie circa 45% și Germania cu aproape 40%. De notat este că toate aceste cifre sunt în evoluție, din păcate, una negativă. Principalul motiv al acestei situații este pandemia de Coronavirus. Scăderile din ianuarie au fost efectul imediat al reducerii activității din China, unul dintre principalii producători de subansamble. Marile companii producătoare și-au restrâns, rând pe rând, activitatea prin închiderea efectivă a liniilor de producție ca unică măsură posibilă pentru protejarea angajaților în contextul pandemiei de Coronavirus. De notat este că semnalul pentru prăbușirea pieței auto a fost dat de amânarea sau anularea saloanelor auto. Salonul auto de la Bruxelles, de la mijlocul lunii ianuarie, a fost singurul show auto european care s-a consumat efectiv. Restul evenimentelor s-au anulat ori au fost amânate pentru date care nu au fost anunțate.
Toată lumea afectată
Consecințele acestei situații fără precedent sunt multiple și greu de anticipat în totalitate. Industria auto este și va fi o componentă principală a economiei mondiale, europene și implicit a celei din România. Efectele până în acest moment: # China a înregistrat o prăbușire a comenzilor pentru piese și subansamble de circa 80%, fapt care va afecta serios economia acestei țări; # În Europa înmatriculările de mașini noi au scăzut în perioada ianuarie-martie, în medie cu 40%; # Circa 60% din angajații din industria auto din Europa sunt în șomaj tehnic; # Impactul bugetar, la nivelul fiecărui stat european și în economia europeană, va fi important și probabil va depăși estimările; # În Italia, piața auto a ajuns la nivelul anilor 1960; # În Germania se estimează că între 100.000 și 800.000 de locuri de muncă ar putea fi puse în pericol, în funcție de durata pandemiei și de momentul reluării activității în sectorul auto; # În 2020 se estimase o producție, la nivel global, de 14,7 milioane unități, valoare ce era oricum cu circa 15% sub nivelul lui 2019. În concluzie, căderea de pe piața auto în 2020 va fi mai mult decât importantă.
Efectele crizei auto în România
Industria auto din România generează circa 14% din Produsul Intern Brut și asigură undeva la aproximativ 250.000 de locuri de muncă. O zi de lucru în industria auto înseamnă beneficii la buget de 124 de milioane de euro, bani care nu mai există în condițiile întreruperii activității ca urmare a pandemiei de COVID-19. Dacia a oprit în 19 martie producţia la Mioveni. Aici lucrau 14.700 de persoane, alte 10.000 de locuri de muncă fiind blocate în industria pe orizontală. Compania Ford a oprit producţia la uzi¬na de la Craiova, tot în 19 martie. Peste 6.300 de an¬gajaţi au intrat în şomaj tehnic și alte 2000 de persoane din industria conexă. Unul din avantajele celor care lucrează la Dacia și Ford este că, fiind vorba de forță calificată de muncă, firmele trebuie să găsească soluții pentru a-i menține, măcar în cea mai mare parte, în ciuda tuturor vicisitudinilor economice.
Și piața second hand a stagnat
Pe piața mașinilor noi, producătorii sunt siguri că vânzările vor scădea considerabil, criza economică obligând oamenii la prudență financiară. Nici în segmentul mașinilor second-hand lucrurile nu stau mai bine. În 2019, românii au înmatriculat peste 400.000 de mașini second hand, iar prognoza estimată de dealerii auto arată că cifra va fi considerabil mai mica în anul 2020, o arată datele ACAROM. Dintr-un anumit punct de vedere, cei interesați de cumpărarea unei mașini rulate ar putea fi avantajați, pentru că imobilitatea la care suntem supuși în această perioadă a blocat mai ales vânzările de mașini noi. Fluxul de mașini second-hand este oprit, iar investițiile mari se fac greu. Modificările introduse prin Ordonanța Militară 8, permite deplasarea pentru achiziția deautovehicule, piese de schimb pentru autovehicule și servicii de reparații auto. În condițiile în care nu se face precizarea explicită dacă este vorba despre achiziția de mașini noi sau second-hand, este clar că sunt incluse ambele categorii. De notat este faptul că tărgurile auto rămân închise.
18 producători auto au pus lacătul la porți
Izolarea a fost și este încă singura soluție pentru a preveni infectarea cu Coronavirus, iar companiile auto s-au conformat rapid și au închis rând pe rând fabricile. Cumva, decizia a fost determinată nu doar de pandemie, ci și de faptul că existau goluri în aprovizionare, iar piața de desfacere s-a blocat, scrie just-auto.com. Impactul real pe care măsurile luate pentru reducerea infectărilor cu virusul COVID-19 îl vor avea asupra industriei auto este dificil de estimat, având în vedere că evoluția pandemiei este greu de anticipat. Fabrici închise și măsuri conexe luate de producătorii auto împotriva infectării cu coronavirus:
– Lamborghini și-a închis fabrica în Sant’Agata Bolognese;
– Bentley a anunțat că fabrica sa din Crewe (Marea Britanie) s-a închis din 20 martie timp de patru săptămâni, cu posibilitatea de prelungire;
– BMW și-a închis fabricile din Europa, până în 19 aprilie, cel puțin;
– Rolls-Royce a închis fabrica din Goodwood, Marea Britanie;
– Mini închide trei fabrici în Marea Britanie, în Oxford;
– Brembo a anunțat că fabricile sale (producătoare de piese și subansamble) italiene din Stezzano, Curno, Mapello și Sellero vor fi închise până la finele lui aprilie;
– Fiat Chrysler Automobiles a suspendat activitatea la filialele sale din Italia, Serbia și Polonia. Fiat Chrysler a închis și fabricile din SUA;
– Ferrari a decis să suspende producția în Maranello și Modena;
– Ford a oprit producția de vehicule și motoare suspendate la principalele sale fabrici din Europa, inclusiv cele din România, cel puțin până în 4 mai. Ford a anunțat că toți lucrătorii la nivel mondial care pot lucra de acasă trebuie să facă acest lucru începând cu 16 martie până la o notificare suplimentară;
– GM a anunțat că toți lucrătorii la nivel mondial care pot lucra de acasă trebuie să o facă începând cu 16 martie, inclusiv contractorii. GM a confirmat, totodată, că liniile de producție din America de Nord sunt și rămân închise cel puțin până la mijlocul lui aprilie;
– Groupe PSA (Peugeot și Citroën, al doilea producător european de autovehicule) a anunțat pe 16 martie că își va închide toate locurile de producție de vehicule din Europa;
– Fabricile Dacia din România, parte a PSA, au fost închise la începutul lui martie și rămân închise până la începutul lunii ma. După 20 aprilie, se reia activitatea în Uzina Mecanică şi Şasiuri;
– Honda și-a închis fabrica din Marea Britanie. Aceasta era oricum programată închiderii complete în 2021;
– Honda a suspendat producția în America de Nord, Canada și Mexic;
– Hyundai și-a închis fabrica în Alabama, SUA;
– Jaguar Land Rover a suspendat temporar producția la fabricile din Marea Britanie, cu intenția de a le redeschide în 20 aprilie. Fabricile din Brazilia și India sunt deschise, iar uzina de subansamble din China s-a redeschis pe 24 februarie;
– Nissan a oprit producția în Marea Britanie;
– Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) a suspendat producția, la fel ca Toyota Motor Manufacturing din Marea Britanie și Polonia;
– Volvo Cars a anunțat că uzina sa din Belgia este închisă, iar uzinele din Suedia și SUA vor fi închise până la mijlocul lui aprilie, cu posibilitatea de prelungire în funcție de situație;
– Volkswagen Group a anunțat pe 17 martie că își închide treptat fabricile europene din Germania, Slovacia, Spania și Portugalia. Uzinele de componente din Franța și Germania sunt și ele cu activitatea suspendată.
Producție reconfigurată pe echipamente de sănătate
Situația acestor linii de producție se schimbă la o zi la alta. Unele fabrici au prelungit perioada de suspendare a activității, în timp ce altele (liniile GM, Land Rover, dar și producătorii Peugeot și Citroën și Tesla, dar nu numai) au reconfigurat benzile de producție pentru a susține sistemele de sănătate publică și fabrică ventilatoare și alte echipamente medicale. O serie de fabrici din industria automobilelor au fost obligate să-și suspende activitatea ca urmare a opririi fluxului de piese și componente provenite din China. Între timp, deși liniile de producție au fost deschise în unele fabrici din industria automobilelor în China, efectul de domino al extinderii pandemiei de Coronavirus face ca redeschiderea activității în industria auto din Europa să rămână incertă.
De notat este că redeschiderea unei unități de producție implică între una și două săptămâni, pentru a se atinge un ritm normal de lucru, toate fluxurile de intrare și ieșire fiind blocate.  S.M.