Cât de liberă este Biserica Ortodoxă Română?

0
  • Din punctul meu de vedere

Nimic nu ar distruge Rusia mai profund pe termen lung decât să rămână total izolată de restul țărilor ortodoxe. Dacă lumea ortodoxă bate palma cu catolicismul, făcând un prim pas spre un anume fel de unire, de tip greco – catolic, Moscova va plânge în pumni, iar Cea de a Treia Romă va căpăta profilul unei secte.
Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, a anunțat că dorește să stabilească împreună cu Papa Francisc o dată comună pentru sărbătorirea Paștelui de către toți credincioșii celor două Biserici. Toți, în afara celor care, dintr-un motiv sau altul, vor refuza să facă acest pas, adică rușii.
Unificarea ar urma să se realizeze în 2025, cu ocazia împlinirii a 1700 de ani de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea.
Trimiterea Federației Ruse practic în afara Ortodoxiei, urmând ca Biserica Pravoslavnică să aibă profil de sectă, va însemna un pion otrăvit pus pe tabla de șah a Orientului, știut fiind că spiritul sectar, izolaționist, devine fie depresiv, fie extremist, oricum cade într-o nevroză menită să îi macine ființa și să îi streseze și pe alții. Cu o asemenea Rusie le va fi imposibil să coopereze colegii din BRICS.
Mai există însă o variantă, anume ca elita rusă, înspăimântată de sprectrul izolării, să decidă supunerea față de Patriarhia Ecumenică și să se ralieze direcției occidentale, moment în care Rusia va fi spiritual în brațele Occidentului, adică ale Americii.
În situația în care lumea se împarte în două, este foarte important de care parte va fi Federația Rusă, țara cu cea mai întinsă suprafață de pe planetă.
Cum de și-a permis totuși Patriarhul Ecumenic să promită unificarea sărbătoririi Paștelui, în condițiile în care Biserica Ortodoxă este una sobornicească, iar deciziile sale se iau de comun acord, în lumina Duhului Sfânt ? Biserica Ortodoxă nu se conduce prin decrete și inițiative personale, așa cum se întâmplă în cazul Bisericii Catolice, al cărei întâi stătător, Papa, se consideră Infailibil și Vicarul lui Hristos pe Pământ.
Ar fi așadar nevoie de un sinod Pan-Ortodox, care este foarte greu de organizat, mai ales din cauza divergențelor între Constantinopolul aflat sub influență americană și Moscova, Sinodul din Creta, din 2016, fiind pilduitor în acest sens.
”Nu întâmplător, primele semne ale Unificării între Catolici și Ortodocși au apărut în Ucraina – prin concesii făcute atât de Biserica Greco-Catolică (BGC) de aici, cât și de nou înființata Biserică Ortodoxă a Ucrainei (BOaU), a cărei autocefalie a fost recunoscută doar de Constantinopol.
Astfel, în decembrie 2020, Arhiepiscopul Sviatoslav Sevciuk, capul Bisericii Greco-Catolice din Ucraina, a anunțat că trece la „calendarul nou” împreună cu „frații ortodocși” din nou creata BOaU.
În octombrie 2022, sinodul BOaU a anunțat că va sărbători „experimental” Crăciunul pe „stil nou”, în 25 decembrie”, observă ziaristul Adrian Pătrușcă.
Lucrurile fiind ușor de înțeles până aici, trebuie adăugat să nimic nu împiedică o biserică autocefală, așa cum este Biserica Ortodoxă Română, să declare, în orice moment, că aderă la mișcarea care stabilește data sărbătoririi Învierii potrivit calendarului gregorian, adică laolaltă cu Roma.
Este ceea ce observă și cei care scriu pe site-ul UJO (Uniunea Jurnaliștilor Ortodocși) din Ucraina:
”În primul rând, judecând după tonul și litera declarației Patriarhului Bartolomeu despre intenția sa de a sincroniza celebrarea Paștelui cu catolicii, el se poziționează ca un reprezentant al întregii Ortodoxii. El nu vorbește despre Biserica sa din Constantinopol, ci despre Ortodoxie în general, numind-o „partea ortodoxă”. Aceasta este o promovare a ideologiei „primului fără egali” a Fanarului, conform căreia Patriarhul Constantinopolului este conducătorul lumii ortodoxe. Această ideologie, desigur, contrazice înțelegerea ortodoxă a ceea ce este Biserica și Cine este adevăratul ei cap. Dar Patriarhul Bartolomeu ignoră acest fapt și caută să implice întreaga lume ortodoxă în proiectul unirii cu catolicii. Și acum vine momentul în care hotărârea va depinde de fiecare Biserică Autocefală și, în general, de fiecare creștin ortodox, dacă Ortodoxia se va alătura sau nu la acest proiect.
În al doilea rând, sub ochii noștri, proiectul unificării intră în faza sa decisivă. Prima schiță a fost deja făcută aceasta este sincronizarea sărbătorii Paștilor. Continuarea va urma.”
Aș mai observa că unul după altul, Patriarhul Chiril și Papa Francisc au ținut să declare că omenirea pune prea mult preț pe bunuri materiale, pe consumerism. Până aici, toate bune, doar că se vede cu ochiul liber că în lumea catolică și protestantă valorile sunt altele decât în cea ortodoxă. Înclinația papalității și, mai ales a protestanților, spre resetare și mondializare nu mai e de mult un secret.
Cititorii acestei rubrici sunt oameni care au și alte lucruri de făcut în afară de a analiza permanent încurcata lume contemporană și scenariile ei geostrategice, motiv pentru care și pe subiecte dificile încerc să mă exprim cât se poate de simplu.
Există puneri la cale pe diferite direcții.
Bisericile creștine au intrat și ele, încă de la început, în jocurile politice locale și universale.
Neplăcut este că strategii sunt întotdeauna în slujba celor cu bani, iar acum ne aflăm în ochiul ciclonului.
Ce va face Biserica Ortodoxă Română ? Ei bine, are și ea tot atâta libertate de acțiune câtă are clasa politică, adică foarte puțină.
Cărțile se fac în altă parte.
Mergem și pe planul bisericesc, în mod normal, cu Occidentul.
Vom face acest pas păstrând speranța că… (aici, completați dumneavoastră și să ne rugăm Domnului pentru a nu fi înșelați). n

Gheorghe Smeoreanu
PS. Pe surse, vine o veste minunata, anume ca BOR va respinge, în pofida aparentelor, orice diversiune. Doamne ajuta!
(Această rubrică apare în zilele de luni și joi)