11 bănci amendate pentru practici înșelătoare!

0
  • „Dacă există sedii elegante, cămătăria poate avea alt nume”- preşedintele ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat o serie de verificări a modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu și lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valută, precum și dacă elementele prevăzute în condițiile contractuale respectă drepturile consumatorilor. 11 bănci au fost verificate şi au fost date tot atâtea amenzi, în valoare totală de 550.000 lei pentru „practici comerciale înșelătoare”.

În urma controlului la cei 11 operatorii economici financiari bancari care activează în România, ANPC a identificat fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă, anunţă ANPC.

„Par să se ascundă și interese de grup, și o atitudine cartelară”
” Dacă fie și unui singur consumator i-a fost dată întreaga viață peste cap, ca urmare a dorinței acestuia de a-i fi mai bine, suntem obligați să îi fim alături. În cazul de față, este vorba despre un număr foarte mare de consumatori ce au devenit peste noapte susținători ai unui întreg sistem bancar și mai puțin ai lor înșiși.

Să realizezi că, la jumătatea contractului de împrumut, nu ai făcut altceva decât să plătești dobânzi și foarte puțin din credit, este o povară mare pe umerii debitorilor.

Dacă lucrurile ar fi fost echilibrate, într-un mod rațional și în favoarea consumatorilor, probabil multe familii, astăzi, nu ar mai trăi o dramă financiară. Sub aceste aspecte, astăzi sancționate de către Autoritatea noastră, par să se ascundă și interese de grup, și o atitudine cartelară. Vom transmite și Consiliului Concurenței cele constatate de către colegii noștri pentru a face și dânsii o analiză a întregii situații.

Dacă există sedii elegante, cămătăria poate avea alt nume. În perioada imediat următoare voi emite ordine de încetare a acestor practici și suntem pregătiți inclusiv de o luptă în instanță pentru miile de consumatori astăzi îngenuncheați de povara ratelor”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.

Cei 11 operatori economici sunt:
ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale.

Ar trebui emise noi grafice

Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancțiunea contravențională, respectiv 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului, mai precizează reprezentanţii ANPC.

„Aplicând această măsură, consumatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părțile contractului, dar se și asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză și de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înșelător. Acțiunea de control este în curs și vom reveni cu detalii suplimentare, pe măsură ce vor apărea”, transmite ANPC.

Consiliul Concurenţei face investigaţie privind ROBOR

Tot în urma unor suspiciuni de practici care dăunează cetăţenilor împrumutaţi la bănci, Consiliul Concurenţei a demarat o anchetă în noiembrie 2022. Atunci ROBOR a depăşit pragul de 8%, iar ratele românilor au crescut substanţial. Consiliul Concurenţei a pornit investigaţia ca să afle dacă băncile s-au înţeles între ele pentru a stabili indicele ROBOR. Inspectorii Consiliului Concurenţei au mers în control inopinat la mai multe bănci, în cadrul investigaţiei privind modul de stabilire a indicelui ROBOR.

Rezultatele anchetei nu au fost făcute publice, dar cel mai probabil investigaţia nu s-a finalizat. În anul 2008 când Consiliul Concurenţei a mai declanşat o investigaţie similară, raportul a fost încheiat cinci ani mai târziu, în 2013. M.Sandu