Procedura pentru șomajul tehnic plătit de stat

1

Actele trebuiesc depuse la AJOFM Argeş
Firmele argeşene care îşi trimit angajaţii în şomaj tehnic pe perioada pandemiei de coronavirus trebuie să urmeze o anumită procedură, pentru a obţine plata indemnizaţiei de la stat.
În sprijinul argeșenilor, directorul Nicolae Bădescu AJOFM Argeș a transmis că pentru relații privind șomajul tehnic și zile libere pentru unul dintre părinți s-a înființat o linie telefonică directă la numărul de telefon 0248.222 421. Astfel, argeşenii pot suna aici pentru a obţine toate informaţiile necesare urmării procedurilor. Firmele vor depune documentele necesare acordării șomajului tehnic la Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă pe e-mail, la adresa dedicată fiecărui județ, pentru noi fiind arges@anofm. gov.ro. Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernulu, sunt 2 categorii de firme care vor beneficia de plata indemnizațiilor de șomaj tehnic: # Firmele care întrerup activitatea total sau parţial şi # Firmele care îşi trec angajaţii în şomaj tehnic pentru că îşi reduc activitatea
Trebuie scos certificatul de situaţii de urgenţă
Firmele care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate vor trebui să-și scoată certificatul de situații de urgență de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Acesta se acordă la cerere, solicitanţilor, operatori economici, a căror activitate este afectată în contextul . Certificatele de situaţie de urgenţă sunt emise în două forme: TIP 1 (ALBASTRU) pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parţială a activităţii, ca urmare a deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgenţă decretate şi TIP 2 (GALBEN) – pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere, din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020. „Procedura de eliberare a certificatului stării de urgență se va face online. Ministerul Economiei va pune la dispozție o platformă online, iar procedura va fi foarte rapidă. Firmele vor bifa anumite câmpuri în platformă, nu se va analiza, nu va fi birocrație”, ne-a declarat directorul Nicolae Bădescu. Firmele din această categorie (cele cu activitatea închisă direct de autorități) vor trimite pe e-mail la agențiile județene de ocupare a forței de muncă (AJOFM) o cerere-tip, împreună cu certificatul de situație de urgență (CSU) și cu lista angajaților trimiși în șomaj tehnic.
Acivitate redusă
A doua categorie de firme este cea a celor care își trec angajații în șomaj tehnic pentru că reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Acești angajatori pot beneficia de plata indemnizației de șomaj tehnic pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a OUG 30/2020. Aceste firme vor trebui să dea direct la ANOFM o declarație pe propria răspundere din care să reiasă faptul că înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații. Firmele din a doua categorie (cele care și-au diminuat activitatea ca urmare a situației economice cauzate de pandemia de coronavirus COVID-19) vor trimite tot la agențiile județene de ocupare a forței de muncă (AJOFM), respectiv agenția București, în raza căreia își au sediul social, o cerere-tip care se regăsește la anexa 2 a OUG 30/2020. La aceasta anexează acea declarație pe proprie răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații. Modelul declarației pe propria se stabilește prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului fondurilor europene. De asemenea, anexează și lista (anexa 3 la OUG 30/2020) cu angajații trimiși în șomaj tehnic, cu salariile pe care le aveau aceștia la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență 30.
Acte trimise pe email
Toate documentele trimise la agențiile de ocuparea forței de muncă trebuie asumate de reprezentantul legal al firmei. Firmele (ambele categorii) vor trimite pe e-mail, la agenții, cererile pentru plata șomajului tehnic împreună cu celelalte două documente anexate începând de la 1 aprilie 2020. „Cererile se depun din aprilie, pentru că angajatorul plătește șomajul tehnic angajatului în luna aprilie pentru martie. Până atunci va fi gata și procedura de eliberare a certificatului de situație de urgență”, informează StartupCafe.ro. Firmele nu vor avea nevoie neapărat de semnătură electronică pentru aceste documente trimise la agenții pentru că nu toți angajatorii au semnătură electronică. Vor semna declarația olograf, vor face un PDF și îl vor încărca pe email. În acest moment, starea de urgență este stabilită pentru 16 martie-15 aprilie 2020. Firmele vor beneficia de plata indemnizației de șomaj tehnic doar pentru perioada stării de urgență. prin urmare, pentru a doua jumătate a lunii martie vor primi banii de la ANOFM în aprilie pentru a plăti angajații trimiși în șomaj tehnic. De asemenea, pentru luna aprilie, plata ar urma să se efectueze în luna mai. Firmele vor fi plătite de stat din bugetul asigurărilor pentru șomaj în cel mult 30 de zile de la trimiterea documentelor, conform OUG 30/2020. Mai departe firma va plăti angajații trimiși în șomaj tehnic.
Cât este indemnizația de șomaj tehnic plătită de stat
Cuantumul indemnizației de șomaj tehnic este de 75% din salariu, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu. Pe anul 2020, câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 este de 5.429 lei. Astfel, indemnizația nu poate depăși 4.071 de lei brut, adică 2.381 de lei net (în anul 2020). Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Mai departe, firma este cea care virează la stat aceste taxe. Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj. La indemnizația pentru șomajul tehnic nu se calculează și nu se plătește și contribuția asigurătoare pentru muncă (cei 2,25% din salariul brut, contribuție pe partea angajatorului, în cazul salariilor). Mai departe, ANOFM va recupera aceste cheltuieli (cea mai mare parte) din fonduri europene, prin Programul Operațional Capital Uman (POCU). Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat, pentru StartupCafe.ro, că în acest moment are la dispoziție 300 de milioane de euro (aproape 1,5 miliarde de lei) pentru subvenționarea șomajului tehnic. S.M.

1 COMENTARIU

  1. Am sunat la MEEMA și mi s-a spus că platforma pe care se face depunerea ceririlor pentru eliberea Certificatului de situații de urgență va fi funcțională cel mai probabil luni 30 martie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.