Avioanele F – 16 sau de ce e bine să ne documentăm înainte de a scrie pe Facebook

2
0

  • Din punctul meu de vedere



Am spus din prima că unul dintre beneficiile guvernării PSD – PNL va fi scăderea zgomotului de fond în opinia publică. Pentru mine, adică din punctul meu de vedere, acesta este principalul avantaj, unul imens. Cu cât se vor arunca mai puține pietre peste gard, cu atât vom putea fi mai atenți la aspectele cu adevărat importante ale vieții politice și economice. Cu înjurături dintr-o parte în alta, aveam toate condițiile să le facem jocul celor care vor să ne mintă, să ne manipuleze, ceea ce s-a întâmplat deja de peste 30 de ani.


Iată un exemplu care poate deveni școală cu privire la faptul că înjurând mai puțin, avem șanse mai mari să descoperim unele adevăruri.
S-a aflat că România cumpără din Norvegia niște avioane F – 16 vechi de 40 de ani. Ca de obicei, românul, care este competent și în materie de tehnică militară, a izbucnit în comentarii pe Facebook. Chiar nu l-aș critica de data asta pe român, deoarece avem o lungă tradiție de cheltuit bani pe fier vechi cu vagi urme de arme moderne, la îndemnul puterilor garante.
Totuși, fiindcă în această perioadă s-a înjurat mai puțin, am putut găsi unele explicații ce par obiective la chestiunea avioanelor.
Un domn, George Colgiu, care s-a documentat serios, susține că afacerea este una bună pentru România pentru că aviația militară română ajunge la 3 escadrile de F-16 complete care permit să ne asigurăm în câțiva ani poliția aeriană în spațiul aerian propriu și de asemenea va ușura trecerea spre avioanele F-15 de ultimă generație.
”Ministerul Apararii a ajuns la un acord cu Norvegia pentru a cumpăra 32 de avioane F-16, două escadrile, exact câte avem noi nevoie, că necesarul minim este de 3 escadrile pentru a ne apăra spațiul aerian. Norvegienii trec la F-35 și pe astea le scot din uz, treptat.
Este o afacere bună?
Norvegienii ne vând 32 F-16 Block 15 MLU cu 350 milioane euro, la care se adaugă echipamente de 100 milioane euro de la americani pentru a fi modernizate la un standard Block 40. Deci undeva la vreo 25 milioane dolari pe aparat modernizat, față de un F-16 Block 70/72 Viper nou, care costă vreo 80 milioane de dolari, fără costuri asociate.
Avioanele au vreo 35 de ani, dar mai au resursă de zbor pentru cel puțin zece ani, exact cât avem noi nevoie, pentru că atunci vom trece și noi, treptat, la un avion de generația a V-a, adică F-35.
De ce nu facem trecerea acum la F-35? În primul rând am trece de la un avion sovietic de generația a III-a, MiG 21 LanceR, direct la generația a V-a, cum ai trece de la Dacia 1300 la un Ferrari. Trebuie o tranziție de câțiva ani pe un avion de generația a IV-a. În al doilea rând, este costul mare de operare al unui F-35, cu ora de zbor de 45.000 $, iar un pilot are nevoie de vreo 250 ore de zbor pe an. Costurile astea scad în fiecare an, iar cam prin 2030 se preconizează că ar deveni mai decente.
Bref, este o afacere bună, nu vă mai inflamați aiurea că am luat „rable”, susține el Colgiu pe contul personal de Facebook.
Omul a venit și cu alte explicații.
” Avem nevoie de trei escadrile multirol, trecerea pe F-35 se poate face abia de prin 2030, nu acum. Este un avion de tranziție, pentru vreo 15 ani, când va fi înlocuit treptat cu F-35. Trecerea pe un nou avion se face în cel puțin cinci ani de la semnarea contractului. Noi acum avem piloți instructori pe F-16, avem tehnicieni la sol pregătiți deja pe F-16, mentenanță se face deja la Aerostar Bacău. Dacă semnăm contractul de achiziție pentru F-35 după 2025, le vom avea pe primele în jur de 2030, când vor fi mai ieftine și ora de zbor o să scadă spre 30.000$”
În ce privește posibilitatea cumpărării de aparate F-16 noi:
” Slovacii cumpăra 14 F-16 Block 70 cu 1,8 miliarde dolari, bulgarii 8 F-16 Block 70 cu 1,2 miliarde dolari. Noi luăm 32 de F-16 Block 40 cu unele capabilități de Block 52 cu vreo 500 milioane de dolari. Noi avem nevoie să le zburăm 15-20 de ani cel mult, până cumpărăm și operationalizam F-35, nu 50 de ani, care este durata de viață a unui F-16 nou. Părerea mea este că a fost o alegere înțeleaptă”
De aceea:
” Nu prea erau multe opțiuni, americanii au decis să țină F-16 lor în serviciu până în 2040 cel puțin, deci nu prea mai vând la mâna a doua și fac lobby să vândă F-16 noi, că au redeschis producția la F-16 noi, care nu ne-ar fi coafat. Noi avem nevoie să le ținem în serviciu vreo 15-20 de ani cel mult, nu 50 de ani, cât are durata de viață unul nou. Este o afacere bună, chiar dacă sunt „vechituri”.
Evident că discuția privind achiziția se va amplifica în zilele următoare, dar tot este un pas înainte de vreme ce aviația militară română va deține aparate multirol capabile să apere spațiul aerian național.”
Poate că acest domn care a scris aceste rânduri greșește, poate este cointeresat, poate este securest, poate este omul americanilor, credeți ce doriți. Important este însă că aduce argumente și ne învață să studiem o chestiune înainte de a ne da cu părerea.
Afecerea avioanelor F – 16 ne arată și ea că e bine să ne documentăm înainte de a ne da cu părerea pe Facebook.
Gheorghe Smeoreanu
(Această rubrică apare în zilele de luni și joi)


2 COMENTARII

  1. Daca romanii isi cumpara o masina second hand (nu de 40 de ani vechime, ci de vreo 10 ani)
    sare in sus presa (mânată în lupta de Dacia Renault, Ford si alte firme din industria auto romaneaca si straina)
    ca poluam tara si ca nu crestem gradul de siguranta pe sosele.
    Ministrii mediului dezbat ce „taxe prohibitive” sa mai puna pe capul romanilor ca sa descurajeze importul de masini SH.
    Deja s-a legiferat revizia ITP la 1 an (in loc de 2 ani) pentru masini mai vechi de 12 ani.

    Asadar guvernele nu au gretzuri in a pune biruri pe romani.

    Dar cand e sa aplice „valorile europene” la ahizitia de armament… hmmm… nici ministerul nici presa nu compara poluarea facuta de avioanele F-16 cu cea de la F-35, nici siguranta in zbor, nici progresul tehnic inregistrat in aviatica ultimilor 40 de ani – nimic.

    Ba chiar s-a gasit argumentul forte: „nu avem piloti pentru avioane ultramoderne”!!!

    Dar soferi pentru masini electrice (cu pret de 2-3 mai mare decat cele clasice) avem!

    Program RABLA pentru centralele de apartament mai vechi de 8 ani? Nici pomeneala!
    Unde s-a mai vazut guvern in Romania care sa subventioneze centrale de apartament, desi teoria zice ca centralele cu tiraj fortat (de acum 10-15 ani) consuma si polueaza mai mult decat cele in condensatie.

    Marota asta cu „scaderea poluarii” e scoasa la inaintare cand e convenabila.

    Iata ca am comentat si eu, din spatele tastaturii, fara sa ma documentez din surse autorizate, dar folosind o analogie usor de inteles, sper.

Comentariile sunt închise.