- Nemulțumiți de prețurile benzinei și motorinei
Transportatorii au anunțat proteste în toată ţara după ce au eşuat toate încercările de a găsi soluţii şi sprijin din partea Guvernului pentru depăşirea situaţiei actuale de criză. Anunțul a fost făcut de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) prin intermediul unui comunicat de presă remis Agerpres.
„Ne-a convins aroganţa şi nepăsarea şefului Consiliului Concurenţei, care cere plafonarea preţurilor la energie, carburanţi şi poliţe RCA la un nivel ‚cât mai ridicat, fără compensare’ şi doar pentru ‚consumatorii vulnerabili’. Această abordare din partea statului arată că se doreşte falimentarea firmelor româneşti şi mai ales a celor de transport. După ce am constatat că nu este nimeni interesat de cerinţele şi chiar de propunerile noastre, până când vom obţine de la Guvernul României soluţii concrete de ieşire din criză, vom recurge la toate formele legale de a protesta cu toate maşinile în stradă, în toată ţara!”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.”, .
”Sunt soluții, dacă există voință politică”
Reprezentanţii COTAR susţin că au solicitat intervenţia de urgenţă a Guvernului pentru a opri dezastrul spre care se îndreaptă România.„Mediul privat a identificat soluţii care se pot aplica imediat, dacă există voinţă politică. Dar Consiliul Concurenţei a recomandat Guvernului ca o eventuală plafonare a preţurilor la energie să fie la un nivel cât mai ridicat, fără compensare, iar ajutoarele să fie direcţionate către ‚consumatorii cei mai vulnerabili’. Acestea sunt recomandările lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, făcute la conferinţa PRIA Competition”, se arată în comunicat.
”Toate majorările de prețuri ne-au afectat”
Potrivit sursei citate, „această abordare a unei situaţii de criză profundă şi multiplă, care afectează întregul sector privat, dar mai ales transportatorii, arată nepăsare şi poate chiar intenţia de a ne împinge spre faliment”. „Din noiembrie 2021 aşteptăm soluţii din partea Executivului, iar acum tocmai am aflat că nici măcar nu s-a discutat despre vreo măsură care să ne vină în ajutor, iar eventualele măsuri ale Guvernului ar fi tot în dezavantajul nostru. Transportatorii rutieri sunt afectaţi de toate majorările de preţuri: de facturile uriaşe la energie electrică şi la gaze naturale, de creşterea preţului la carburant şi de creşterea alarmantă a preţurilor poliţelor RCA”, susţin transportatorii. Reprezentanţii COTAR au cerut de asemenea destituirea preşedintelui Consiliului Concurenţei, pentru că nu a demarat nicio anchetă în piaţa RCA cu privire la explozia preţului acestui produs de asigurare obligatoriu. „Este evident pentru toţi românii că piaţa de asigurări din România s-a înţeles din nou, ca acum cinci ani, să majoreze preţul RCA. Doar domnului Bogdan Chiritoiu nu i se pare absolut nimic suspect că preţurile RCA s-au triplat în ultimele 6 luni. Acum susţine toate celelalte explozii de preţuri şi consideră că statul nu trebuie să ia niciun fel de măsură de plafonare, deşi este clar că astfel vor fi falimentate toate firmele private din România, ceea ce înseamnă colaps economic”, se mai spune în document.
Reprezentanţii confederaţiei atrag atenţia că între prima de risc (ce acoperă plata daunelor) şi tariful de referinţă la care trebuie plafonat, ambele calculate de ASF, asiguratorii au peste 150% adaos la poliţa RCA, „suficient cât să trăiască bine în următoarele 6 luni”.
„Dacă nu le ajung banii, mai pot ajusta din salariile de zeci de mii de euro pe lună pentru angajaţii din bord. Atragem atenţia asupra faptului că asiguratorii vând azi, prin brokeri, în proporţie de 95%, iar comisioanele acestora sunt de 0,1% la camioane şi de 1% la poliţele RCA până la 6 luni. Prin urmare, orice plafonare sub 10% pentru restul de poliţe va duce la dispariţia a 40.000 de angajaţi. Guvernul trebuia să fie atent şi să nu lovească în firmele româneşti care abia mai supravieţuiesc în urma acestor scumpiri în lanţ. România ar trebui să se bucure de avantajul a peste 80% din gaz, energie electrică şi carburanţi din producţie internă şi nu ar trebui să ne afecteze scumpirile din UE sau din afara ei. Rugăm Guvernul, Parlamentul şi alte instituţii să ne explice şi să verifice cum a ajuns România în această situaţie dezastruoasă, dacă peste 80% se produce în ţară”, afirmă COTAR.
Potrivit sursei citate, mai mulţi analişti au identificat soluţii care ar putea scoate România din criza economică actuală, prin reducerea costurilor cu energia electrică şi gazele naturale. „Guvernul României trebuie să intervină imediat şi eficient pentru a susţine economia. Companiile care nu vor putea suporta noile costuri vor fi închise, iar colapsul economic generează probleme sociale foarte grave. Nu este nici acum târziu pentru o intervenţie eficientă a Executivului, pentru a sprijini firmele din România. Scumpirile în lanţ vor afecta producţia industrială şi agricolă, comerţul, serviciile, exporturile, dar şi moneda naţională. M.D.